مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,513
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

928
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مزیت نسبی تولید، صادرات و شناسایی بازارهای هدف زیره سبز

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 122

چکیده

 عدم تشخیص پتانسیل ها و توان بالقوه یک کشور در صادرات و عدم درک بهترین بازارهای هدف محصولات, همواره فرصت های زیادی را از صادرکنندگان گرفته است. در این پژوهش در طی سال های 2001 تا 2005, ابتدا با استفاده از دو شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA) و شاخص مزیت نسبی آشکارشده متقارن(RSCA)  به بررسی مزیت صادراتی زیره سبز پرداخته شده است. در ادامه با استفاده از شاخصDRC , مزیت نسبی تولید محاسبه شده است. سپس با استفاده از شاخص نبود مزیت نسبی و چند شاخص دیگر بازارهای هدف این محصول اولویت بندی شده اند. در ادامه با استفاده از شاخص های نسبت های تمرکز و هرفیندال به بررسی ساختار بازار زیره سبز پرداخته شده است و در پایان هم با استفاده از شاخص نقشه برداری تجاری و شاخص ادغام جهانی وضعیت بازار بررسی شده است. نتایج نشان داد که ایران در این محصول دارای مزیت نسبی صادراتی بالایی است. هم چنین بهترین بازارهای هدف, کشورهای سریلانکا, نیوزلند, آمریکا و مکزیک می باشند. ساختار بازار واردات از نوع رقابتی است و سهم هر بنگاه هم ناچیز است, اما بازار صادرات از نوع انحصاری است, به گونه ای که پنج کشور نخست صادرکننده, نزدیک به 90% از صادرات را در اختیار دارند. در ضمن واردات این محصول در دنیا روند نزولی دارد, اما صادرات ایران رو به افزایش است. همچنین برخی از کشورهای وارد کننده (سنگاپور, بلژیک, هلند و ...) اقدام به صادرات دوباره محصول می نمایند و از این راه ارزش افزوده ای را برای خود ایجاد می نمایند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نجفی علمدارلو، حامد، و حسنی، یوسف. (1388). بررسی مزیت نسبی تولید, صادرات و شناسایی بازارهای هدف زیره سبز. تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 1(3)، 101-122. SID. https://sid.ir/paper/158636/fa

Vancouver: کپی

نجفی علمدارلو حامد، حسنی یوسف. بررسی مزیت نسبی تولید, صادرات و شناسایی بازارهای هدف زیره سبز. تحقیقات اقتصاد کشاورزی[Internet]. 1388؛1(3):101-122. Available from: https://sid.ir/paper/158636/fa

IEEE: کپی

حامد نجفی علمدارلو، و یوسف حسنی، “بررسی مزیت نسبی تولید, صادرات و شناسایی بازارهای هدف زیره سبز،” تحقیقات اقتصاد کشاورزی، vol. 1، no. 3، pp. 101–122، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158636/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button