مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

22
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی عوامل مؤثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی از دیدگاه معلمان نمونه شهر اردبیل

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 13

چکیده

 زمینه و هدف: سواد اخلاقی معلمان از اهمیت ویژه ای در تربیت دانش آموزان برخوردار است, چرا که آنان را در فهم و به کارگیری ارزش ها و اصول اخلاقی یاری می دهد و زمینه ساز پرورش نسلی مسئولیت پذیر و اخلاق مدار می گردد. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی از دیدگاه معلمان نمونه شهر اردبیل بود.

روش: روش این پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان نمونه شهر اردبیل طی سه سال (از سال 1398 تا 1400 ش.) بودند. تعداد کل این معلمان 85 نفر بود. برای نمونه گیری از روش هدفمند استفاده شد. تعداد نمونه شامل 27 نفر از جامعه آماری مذکور بود که به شیوه تدریجی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل متن مصاحبه ها از روش تجزیه و تحلیل تم استفاده شد.

ملاحظات اخلاقی: در تدوین این مقاله جنبه های اخلاقی شامل حفظ اصالت متون, صداقت, امانتداری, رضایت و اطلاع رسانی رعایت شده است.

یافته ها: بر اساس یافته ها مقوله های اساسی مبین سواد اخلاقی مشتمل بر 16 مقوله بود که بیانگر سه دسته عوامل علّی (مانند امور اداری, وضعیت مدرسه, چشم انداز آتی, ارتباطات, کسب دانش, هنجارهای موجود و بینش اخلاقی), عوامل مداخله ای (وضعیت شغلی, ساختار سازمانی, مدیریتی و قراردادهای روان شناختی) و عوامل زمینه‎ای (سن, جنسیت, وضعیت تأهل, سطح تحصیلات, مذهب, تعداد فرزندان, تحصیلات والدین, تحصیلات همسر, سابقه خدمت, رشته تحصیلی, شغل, شرکت در گردهمایی هایی اجتماعی, نمایشگاه ها و کلاس های آموزشی و محل خدمت شهری و روستایی) بود.

نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بر اهمیت توجه به مقوله های شناسایی شده به عنوان عوامل مؤثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی تأکید دارد و نشان می دهد که درک و به کارگیری این عوامل می تواند به بهبود کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس ابتدایی و مآلاً بازتاب آن در آتیه جامعه منجر شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button