مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

26
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شاخص ها و معیارهای اخلاقی مدیریت در مدارس چندفرهنگی: فراترکیب بر اساس مدل اروین

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 17

چکیده

 زمینه و هدف: توجه به فرهنگ های محیطی و عمل بر مبنای آن یکی از شاخص های اصلی موفقیت مدیریت منابع انسانی است. این مهم برای آموزش و پرورش با توجه به دامنه گسترده و اهداف آن یکی از الزامات اصلی جهت ایجاد وحدت ملی است, لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی ابعاد و مؤلفه های اخلاقی مدیریت در مدارس چندفرهنگی انجام گرفته است.

روش: رویکرد پژوهش حاضر, کیفی و روش آن فراترکیب بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات منتشرشده در دهه اخیر (1402-1392 ش.) در زمینه شاخص های اخلاقی در مدیریت مدارس مناطق دارای خرده فرهنگ بود که از این میان تعداد 25 عنوان بر اساس پایش موضوعی محتوایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های پژوهش با تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه گردآوری شدند.

ملاحظات اخلاقی: در نگارش مقاله جنبه های اخلاقی شامل حفظ اصالت متون, صداقت و امانتداری رعایت شده است.

یافته ها: با تجزیه و تحلیل داده ها, شاخص های اخلاقی مدیریت در مدارس مناطق دارای خرده فرهنگ در 4 بُعد, 13 عامل و 67 مقوله شامل بُعد مؤلفه های فردی ـ شخصیتی (مشتمل بر نگرش اخلاق فرهنگی, دانش اخلاق فرهنگی), مؤلفه های اجتماعی (مهارت های ارتباطی, سازنده گرایی فرهنگی, اخلاق مداری بین فرهنگی), مؤلفه های حرفه ای ـ تخصصی (مدیریت تنوع در منابع انسانی, توسعه حرفه ای تخصصی, تعهد حرفه ای و مسئولیت پذیری), مؤلفه های رهبری ـ مدیریتی (توجه به یادگیری چندفرهنگی, مدیریت تعارضات بین فرهنگی, تحول در راستای تکثرگرایی) طبقه بندی شدند.

نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که توجه به ویژگی های شخصیتی و توانمندساز در راستای مدیریت اخلاقی منابع انسانی و درک تنوع فرهنگی و توانایی مشارکتی سازی فضای مدرسه بر ایجاد یک محیط اخلاقی در مدارس چندفرهنگی کمک می کند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button