مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

19
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش جو اخلاقی مدرسه و انسجام روان شناختی در کیفیت زندگی تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 زمینه و هدف: شناسایی عوامل مؤثر در کیفیت زندگی تحصیلی دانش آموزان, برای تمهید پیشرفت علمی و رشد همه جانبه آنان که یکی از وظایف مهم نظام آموزشی است, اهمیت به سزایی دارد, بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش جو اخلاقی مدرسه و انسجام روان شناختی در کیفیت زندگی تحصیلی دانش آموزان انجام شد.

روش: روش پژوهش حاضر توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش آموزان پسر متوسطه اول ناحیه پنج تهران در سال تحصیلی 03-1402 بودند که 120 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های جو اخلاقی مدرسه شولت و همکاران (2002 م.), انسجام روان شناختی آنتونووسکی (1987 م.) و کیفیت زندگی تحصیلی بورک و اسمیت (1989 م.) بودند. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار آماری SPSS 22 تحلیل شدند.

ملاحظات اخلاقی: رضایت شفاهی مشارکت کنندگان اخذ و درباره محرمانه ماندن اطلاعات به آن‏ها اطمینان خاطر داده شد.

یافته ها: نتایج نشان داد بین مؤلفه های جو اخلاقی مدرسه و انسجام روان شناختی با کیفیت زندگی تحصیلی ارتباط مستقیم وجود داشت (01/0>P). همچنین مؤلفه های جو اخلاقی مدرسه و انسجام روان شناختی, 58 درصد از واریانس کیفیت زندگی تحصیلی را تبیین می کنند.

نتیجه گیری: بر اساس نتایج به منظور بهبود کیفیت زندگی تحصیلی دانش آموزان می توان به تدوین برنامه هایی در جهت بهبود جو اخلاقی مدرسه و به تبع آن انسجام روان شناختی دانش آموزان اقدام کرد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button