مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

381
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تمرین تحت فشار روانی و کانونی کردن توجه بر یادگیری ضربه بیلیارد

صفحات

 صفحه شروع 311 | صفحه پایان 320

چکیده

 شرایط روانی بر کانون توجه اثر داشته و نقش تعدیل کننده ای در تاثیرات آن بر اجرا و یادگیری حرکتی دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تمرین تحت فشار روانی و کانونی کردن توجه با دستورالعمل آموزشی بر یادگیری ضربه بیلیارد انجام گرفت. شرکت کننده ها 48 دانشجوی دختر داوطلب (23-19 سال) بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند و در چهار گروه آزمایشی (توجه درونی و فشار کم و زیاد, توجه بیرونی و فشار کم و زیاد) جایگزین شده و بعد از پیش آزمون به مدت 8 جلسه به تمرین پرداختند. آزمون اکتساب در آخرین جلسه تمرین و آزمون های یادداری با تاخیر 2 و 10 روز بعد از آخرین جلسه تمرین انجام گرفت. دقت ضربات براساس فاصله برخورد توپ از گودال امتیازگذاری شد. نتایج آزمون یو من-ویتنی برتری توجه درونی در آزمون اکتساب و یادداری با تاخیر 10 روز و برتری تمرین تحت فشار کم در آزمون یادداری با تاخیر 10 روز (05/0P<) و نتایج آزمون کروسکال-والیس و مقایسه های زوجی برتری اکتساب توجه درونی در فشار زیاد نسبت به توجه بیرونی در فشار زیاد و برتری یادداری تاخیری توجه درونی در فشار کم نسبت به توجه بیرونی در فشار زیاد را نشان داد (05/0P<). به نظر می رسد با توجه به نوع مهارت از نظر عدم تغییر شرایط محیطی و نیاز به دقت و توجه زیاد به خصوص در مراحل اولیه یادگیری, تمرین افراد مبتدی در شرایط فشار روانی کم و جهت دهی درونی توجه به یادداری تاخیری بیشتری منتج می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قره لر، مهدیه، شجاعی، معصومه، و محمدزاده، حسن. (1398). تمرین تحت فشار روانی و کانونی کردن توجه بر یادگیری ضربه بیلیارد. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، 11(3 )، 311-320. SID. https://sid.ir/paper/159389/fa

    Vancouver: کپی

    قره لر مهدیه، شجاعی معصومه، محمدزاده حسن. تمرین تحت فشار روانی و کانونی کردن توجه بر یادگیری ضربه بیلیارد. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)[Internet]. 1398؛11(3 ):311-320. Available from: https://sid.ir/paper/159389/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه قره لر، معصومه شجاعی، و حسن محمدزاده، “تمرین تحت فشار روانی و کانونی کردن توجه بر یادگیری ضربه بیلیارد،” رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، vol. 11، no. 3 ، pp. 311–320، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/159389/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button