مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

21
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش زوج درمانی هیجان محور مبتنی بر مدل آسیب دل بستگی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی در زنان شاغل در کادر درمان آسیب دیده از خیانت زناشویی استان لرستان، در زمان شیوع کرونا

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 137

چکیده

 مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی زوج درمانی هیجان محور مبتنی بر مدل آسیب دل بستگی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی در زنان شاغل در کادر درمان آسیب دیده از خیانت زناشویی در زمان شیوع کرونا بود.مواد و روش ها: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان شاغل در کادر درمان استان لرستان بود که در دوران شیوع کرونا به دلیل آسیب دیدن از خیانت زناشویی به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند. با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفیِ در دسترس, تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه جایگزین و مطالعه قرار گرفتند. علاوه بر این از بین زنانی که تجربه خیانت از همسر نداشتند نیز 15 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون بود و از پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) و نرم افزار SPSS 24 برای انجام پژوهش استفاده شد.یافته ها: اکثر افراد مورد مطالعه, سن زیر 30 سال و تعداد کمی از افراد سن بالای 40 سال, و اکثراً مدرک تحصیلی کارشناسی داشتند. میانگین تحمل پریشانی برای گروه هیجان مدار 0/661±3/480, برای گروه پذیرش و تعهد 0/565±5/121 و برای گروه کنترل 0/631±3/813 به دست آمد. آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد نسبت به رویکرد آموزشی هیجان مدار با اندازه اثر 0/772 بر تحمل پریشانی شرکت کنندگان در پژوهش تأثیرگذارتر است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که در مقایسه بین دو رویکرد هیجان محور و مبتنی بر پذیرش و تعهد در گروه مورد بررسی, گروهی که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کرد, تحمل پریشانی بیشتری را تجربه نمود. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ازجمله عناصری است که می تواند بر میل و رغبت درونی افراد در انجام یا عدم انجام عمل, همچنین بر قرار گرفتن یا قرار نگرفتن بر یک مسیر از طریق تغییر در امید به نتایج درمان, تغییر در نوع تفکر و تغییر در منبع کنترل, داشتن هدف و توانایی در یافتن مسیر مناسب, مؤثر واقع گردد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button