مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,219
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی مقیاس سرمایه روان شناختی مثبت در بین کارکنان ستادی آموزش وپرورش شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 94 | صفحه پایان 108

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس سرمایه روان شناختی مثبت اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ستادی نواحی شش گانه آموزش وپرورش در سال 1394 تشکیل می دادند که تعداد 325 نفر به روش تصادفی طبقه ای مبتنی بر سهم و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن, مانیون و موریسون (2000) به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و مقیاس سرمایه روان شناختی لوتانز, یوسف و آوولیو (2007) در مورد آنان اجرا گردید. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ و در روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری استفاده نمود. ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس سرمایه روان شناختی مثبت برابر 0.89 و برای خرده مقیاس های خوش بینی, امید, تاب آوری و خودکارآمدی به ترتیب 0.70, 0.83, 0.73 و 0.87 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی تک عاملی و چهار عاملی مبتنی بر مدل نظری لوتانز و همکاران نشان داد که مدل چهار عاملی از شاخص های برازندگی مطلوب تری نسبت به مدل تک عاملی برخوردار است. شاخص های برازش مطلوب می باشند. همبستگی بین کل مقیاس سرمایه روان شناختی مثبت با عامل های خوش بینی, امید, تاب آوری و خود-کارآمدی به ترتیب 0.76, 0.87, 0.78 و 0.84 است که روایی مطلوبی را نشان می دهد. همبستگی بین عامل ها هم بین 0.41 تا 0.62 است که در سطح (P<0.01) معنی دار است. به منظور بررسی روایی افتراقی مقیاس سرمایه روان شناختی مثبت, از اجرای همزمان مقیاس رفتار ضد بهره ور استفاده شد, نتیجه نشان داد که مقیاس سرمایه روان شناختی مثبت و مقیاس رفتار ضد بهره ور همبستگی منفی (-0.39) دارد. بین سرمایه روان شناختی مثبت کارکنان شش ناحیه آموزش وپرورش, تفاوت معنادار در سطح (P<0.05) وجود ندارد, ولی بین سرمایه روان شناختی مثبت کارکنان زن و مرد آموزش وپرورش, تفاوت معنادار در سطح (P<0.05) وجود دارد. بنابر مقادیر به دست آمده می توان این مقیاس را دارای روایی و پایایی برای انجام مطالعات آتی در نظر گرفت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رجایی، اعظم، نادی، محمدعلی، و جعفری، علیرضا. (1396). ویژگی های روان سنجی مقیاس سرمایه روان شناختی مثبت در بین کارکنان ستادی آموزش وپرورش شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 18(3 (پیاپی 69) )، 94-108. SID. https://sid.ir/paper/163558/fa

    Vancouver: کپی

    رجایی اعظم، نادی محمدعلی، جعفری علیرضا. ویژگی های روان سنجی مقیاس سرمایه روان شناختی مثبت در بین کارکنان ستادی آموزش وپرورش شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1396؛18(3 (پیاپی 69) ):94-108. Available from: https://sid.ir/paper/163558/fa

    IEEE: کپی

    اعظم رجایی، محمدعلی نادی، و علیرضا جعفری، “ویژگی های روان سنجی مقیاس سرمایه روان شناختی مثبت در بین کارکنان ستادی آموزش وپرورش شهر اصفهان،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 18، no. 3 (پیاپی 69) ، pp. 94–108، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163558/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button