مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,164
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,084
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه و بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان در دانش آموزان دختر مدارس عادی و تیزهوش شهرستان آباده

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 115

چکیده

 هدف از این پژوهش مقایسه و بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان در دانش آموزان دختر مدارس عادی و تیزهوش شهرستان آباده در سال تحصیلی 90ـ1389 بود. جامعه آماری این پژوهش 480 دانش آموز بودند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. به این منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 100 دانش آموز از دبیرستان عادی و 100 دانش آموز از دبیرستان تیزهوش انتخاب شد. برای سنجش ویژگی های شخصیتی, پرسشنامه شخصیتی (آیزنک, 1990) برای نوجوانان و برای سنجش سلامت روان, از پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ استفاده گردید. تحلیل یافته ها بر اساس تحلیل واریانس چندمتغیره و ضریب همبستگی پیرسون نشان داد, بین دانش آموزان تیزهوش و عادی در سطوح ویژگی های شخصیتی روان رنجورخویی و دروغگویی تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.001). همچنین بین سلامت روان و همه سطوح آن بجز کارکرد اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.05). ضریب همبستگی بین روان رنجورخویی و سلامت روان, پرخاشگری و سلامت روان, دروغگویی با سلامت روان در دانش آموزان تیزهوش معنادار شد. همچنین ضریب همبستگی بین پرخاشگری و سلامت روان با (r=-0.4), دروغگویی با سلامت روان در دانش آموزان عادی معنادار شد. این پژوهش نشان داد که میزان دروغگویی و روان رنجورخویی, در بین دانش آموزان مدارس عادی بیشتر از مدارس تیزهوش است و همچنین دانش آموزان تیزهوش از سلامت روان بالاتری در زیرمقیاس های علایم جسمانی و افسردگی برخوردار بودند که باعث شده آنان سبک روی آوری بهتر و موثرتری برای حل مسائل زندگی داشته باشند, کمتر دچار اضطراب و نگرانی شوند و از سلامت روانی بالاتری برخوردار گردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رجبی، فهیمه، و شیرعلی پور، عبدالهانی. (1395). مقایسه و بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان در دانش آموزان دختر مدارس عادی و تیزهوش شهرستان آباده. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 17(1 (پیاپی 63))، 107-115. SID. https://sid.ir/paper/163599/fa

    Vancouver: کپی

    رجبی فهیمه، شیرعلی پور عبدالهانی. مقایسه و بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان در دانش آموزان دختر مدارس عادی و تیزهوش شهرستان آباده. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1395؛17(1 (پیاپی 63)):107-115. Available from: https://sid.ir/paper/163599/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه رجبی، و عبدالهانی شیرعلی پور، “مقایسه و بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان در دانش آموزان دختر مدارس عادی و تیزهوش شهرستان آباده،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 17، no. 1 (پیاپی 63)، pp. 107–115، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163599/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا