مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

802
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

735
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش پیش بینی کنندگی طرح واره های هیجانی و دشواری در نظم جویی هیجان در رفتارهای پرخطر دانشجویان دختر

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 148

چکیده

 هدف این پژوهش, تعیین نقش پیش بینی کنندگی طرح واره های هیجانی و دشواری در نظم جویی هیجان در رفتارهای پرخطر دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعة آماری متشکل از همة دانشجویان دانشگاه کوثر بود. نمونه شامل 325 دانشجوی دختر بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامة رفتارهای پرخطر (برنر و همکاران, 1995), طرح واره های هیجانی (لیهی, 2002)و دشواری در نظم جویی هیجانی (گراتز و روئمر, 2004) بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از رگرسیون چندمتغیری استفاده شده است. نتایج نشان داد که از میان مؤلفه های طرح واره های هیجانی, خودآگاهی (0001/0p=), توافق (013/0p=) و پذیرش احساسات (075/p=) توانایی پیش بینی منفی و معنادار رفتارهای پرخطر دانشجویان را دارند (001/0p≤ ) و قابل درک بودن (001/0p=), نشخوار ذهنی (018/0p=), شرم و گناه (029/0p=) و سرزنش (0001/0p=) توانایی پیش بینی مثبت و معنادار رفتارهای پرخطر دانشجویان را دارند (001/0p≤ ). همچنین از میان مؤلفه های نظم جویی هیجانی, دشواری در انجام رفتار هدفمند (001/0p=), دشواری در کنترل تکانه (017/0p=), فقدان آگاهی هیجانی (001/0p=), دسترس محدود به راهبردهای تنظیم هیجان (032/0p=) و عدم وضوح هیجانی (001/0p=) توانایی پیش بینی مثبت و معنادار رفتارهای پرخطر دانشجویان را دارند (001/0p≤ ). بر اساس یافته ها ناتوانی در ادراک هیجان ها و نیز عدم مدیریت صحیح آن ها موجب بروز تنیدگی و مشکلات هیجانی شده و زمینه را برای بروز رفتارهای پرخطر فراهم می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصغری، آرزو، و میان آبادی، هانیه. (1397). نقش پیش بینی کنندگی طرح واره های هیجانی و دشواری در نظم جویی هیجان در رفتارهای پرخطر دانشجویان دختر. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 19(3 (پیاپی 73) )، 139-148. SID. https://sid.ir/paper/163721/fa

    Vancouver: کپی

    اصغری آرزو، میان آبادی هانیه. نقش پیش بینی کنندگی طرح واره های هیجانی و دشواری در نظم جویی هیجان در رفتارهای پرخطر دانشجویان دختر. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1397؛19(3 (پیاپی 73) ):139-148. Available from: https://sid.ir/paper/163721/fa

    IEEE: کپی

    آرزو اصغری، و هانیه میان آبادی، “نقش پیش بینی کنندگی طرح واره های هیجانی و دشواری در نظم جویی هیجان در رفتارهای پرخطر دانشجویان دختر،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 19، no. 3 (پیاپی 73) ، pp. 139–148، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163721/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button