مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

892
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

576
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر یک دوره فعالیت هوازی منتخب بر میزان اختلالات خلقی دانش آموزان 15 تا 18 ساله

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 116

چکیده

 هدف کلی این پژوهش تعیین تاثیر یک دوره فعالیت هوازی بر میزان اختلالات خلقی (افسردگی و شیدایی) دانش آموزان 15 تا 18 ساله است. منظور از اختلالات خلقی در این پژوهش تغییر خلق نسبتا ثابت و دایمی همراه با تغییرات مشخص در تفکر, رفتار و نگرش است که انواع آن افسردگی, نیمه شیدایی و شیدایی است. این پژوهش از نوع نیمه تجربی و به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان شیراز در سال تحصیلی 84 ـ 83 بوده است. حجم جامعه بر اساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش شیراز در زمان پژوهش 27943 نفر بوده است. به صورت تصادفی خوشه ای 414 نفر از جامعه اصلی انتخاب و پرسشنامه اختلالات خلقی بین آنها توزیع و پس از تکمیل جمع آوری شد. 72 نفر از نمونه های مورد پژوهش علایم افسردگی یا شیدایی داشتند که به صورت تصادفی ساده از بین آنها 40 نفر انتخاب و بر اساس نتایج آزمون مقدماتی در 4 گروه همتاسازی شدند. گروه آزمایش افسردگی, گروه گواه افسردگی, گروه آزمایش شیدایی و گروه گواه شیدایی . ابزار اندازه گیری این پژوهش پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا موسوم به (فرم کوتاه) بوده است. این پرسشنامه 71 سوال شامل 8 مقیاس بالینی و 3 مقیاس روایی دارد. روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است.پس از آزمون مقدماتی, گروههای آزمایش 8 هفته, هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در فعالیتهای منتخب هوازی با شدت 55 تا 65 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی شرکت کردند. پس از اتمام دوره آزمایش از هر 4 گروه آزمون نهایی مجدد به عمل آمد و با استفاده از تحلیل کوواریانس نتایج زیر حاصل شد: بین میانگین نمرات افسردگی پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش تفاوت معنادار مشاهده گردید. به عبارت دیگر تمرینات هوازی منتخب به طور معناداری در کاهش افسردگی موثر بوده است (P<0.001).همچنین بین میانگین نمرات شیدایی پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش تفاوت معناداری مشاهده گردید. به عبارت دیگر فعالیتهای هوازی منتخب به طور معناداری در کاهش شیدایی موثر بوده است (P<0.001).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی، قاسم، کارگر، محمد، و آقایی، اصغر. (1385). تاثیر یک دوره فعالیت هوازی منتخب بر میزان اختلالات خلقی دانش آموزان 15 تا 18 ساله. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 8(29)، 103-116. SID. https://sid.ir/paper/163742/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی قاسم، کارگر محمد، آقایی اصغر. تاثیر یک دوره فعالیت هوازی منتخب بر میزان اختلالات خلقی دانش آموزان 15 تا 18 ساله. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1385؛8(29):103-116. Available from: https://sid.ir/paper/163742/fa

    IEEE: کپی

    قاسم رحیمی، محمد کارگر، و اصغر آقایی، “تاثیر یک دوره فعالیت هوازی منتخب بر میزان اختلالات خلقی دانش آموزان 15 تا 18 ساله،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 8، no. 29، pp. 103–116، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163742/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button