مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,097
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

643
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تمرین های استقامتی بر اختلالات خلقی دانش آموزان پسر شهر یاسوج

صفحات

 صفحه شروع 464 | صفحه پایان 471

چکیده

 زمینه و هدف: اختلالات خلقی گروهی از اختلالات روانی هستند که برکیفیت خلق و خوی شخص تاثیر عمیق گذاشته و نحوه ادراک وی را از خویش و محیط اطرافش دگرگون می سازند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر تمرین های استقامتی بر میزان اختلالات خلقی (افسردگی و شیدایی) دانش آموزان پسر شهر یاسوج بود.روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی و میدانی از دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر یاسوج 854 نفر به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده و پرسشنامه اختلالات خلقی بین آنان توزیع شد. تعداد 24 نفر از آنها علایم افسردگی و شیدایی داشتند که افراد دچار افسردگی به صورت تصادفی در دو گروه 9 نفره آزمایش و کنترل و افرادی که تمایل به شیدایی داشتند در دو گروه 3 نفره (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق دو خرده مقیاس افسردگی و شیدایی مربوط به پرسشنامه چند وجهی مینوسوتا بود. پس از آزمون اولیه, گروه های آزمایش 8 هفته و هر هفته 3 جلسه به مدت 50 دقیقه تمرین های استقامتی را با شدت 55 تا 65 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی انجام دادند. در طی این مدت, گروه کنترل هیچ گونه تمرین ورزشی نداشتند. در پایان از 4 گروه, آزمون نهایی مجدد به عمل آمد. داده با آزمون های آماری تی مستقل و وابسته تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد, بین میانگین نمرات افسردگی و نمرات شیدایی, پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش تفاوت معنی داری مشاهده شد. علاوه بر این, تفاوت معنی داری بین گروه های آزمایش و کنترل از لحاظ نمرات افسردگی پس از مداخله مشاهده شد (p<0.001), در حالی که تفاوت نمرات شیدایی بین این دو گروه معنی دار نبود (p>0.05).نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان عنوان کرد که تمرین های استقامتی تاثیر معنی داری بر کاهش افسردگی و شیدایی دارد و این کاهش در اختلال افسردگی نسبت به شیدایی نمایان تر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملک زاده، محمد، محمدی دمیه، امین، مندنی پور، هجیر، خواجه لندی، علی، و حیدری، اسفندیار. (1390). تاثیر تمرین های استقامتی بر اختلالات خلقی دانش آموزان پسر شهر یاسوج. ارمغان دانش، 16(5 (پی در پی 65))، 464-471. SID. https://sid.ir/paper/77461/fa

    Vancouver: کپی

    ملک زاده محمد، محمدی دمیه امین، مندنی پور هجیر، خواجه لندی علی، حیدری اسفندیار. تاثیر تمرین های استقامتی بر اختلالات خلقی دانش آموزان پسر شهر یاسوج. ارمغان دانش[Internet]. 1390؛16(5 (پی در پی 65)):464-471. Available from: https://sid.ir/paper/77461/fa

    IEEE: کپی

    محمد ملک زاده، امین محمدی دمیه، هجیر مندنی پور، علی خواجه لندی، و اسفندیار حیدری، “تاثیر تمرین های استقامتی بر اختلالات خلقی دانش آموزان پسر شهر یاسوج،” ارمغان دانش، vol. 16، no. 5 (پی در پی 65)، pp. 464–471، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/77461/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button