مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,811
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش شیوه های رفتاری گروهی بر سازگاری اجتماعی کودکان و نوجوانان مصروع

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 36

چکیده

 هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش شیوه های رفتاری گروهی بر سازگاری اجتماعی کودکان و نوجوانان مصروع بود. بدین منظور از بین جامعه آماری این پژوهش (کلیه 66 کودک و نوجوان مصروعی که برای انجام معاینه پزشکی از ابتدای تیرماه تا پایان مردادماه 1384 به مرکز خدمات درمانی نور در اصفهان مراجعه کرده بودند), 13 پسر و 17 دختر (30 نفر) مبتلا به صرع براساس شباهت سنی (12 تا 18), نوع مدرسه (عادی یا استثنایی) و محل سکونت (شهری یا غیرشهری ) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جای گرفتند. از آنجا که پژوهشگر به دلیل محدود بودن جامعه آماری قادر به گزینش تصادفی اولیه نبود, از روش نیمه تجربی استفاده گردید. به منظور سنجش متغیرهای پژوهش از دو پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (زیرمقیاس سازگاری اجتماعی) استفاده شد. پایایی پرسشنامه سازگاری اجتماعی برحسب آلفای کرونباخ 797/0 محاسبه گردید. براساس طرح تحقیق دو گروهی با پیش آزمون پس آزمون, متغیر مستقل آموزش شیوه های رفتاری گروهی و متغیر وابسته سازگاری اجتماعی (قالبهای اجتماعی, مهارتهای اجتماعی, علایق ضد اجتماعی, روابط خانوادگی, روابط مدرسه ای و روابط اجتماعی) در نظر گرفته شد. متغیر مستقل در 5 هفته متوالی طی 9 جلسه 90 دقیقه ای و برای گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که با کنترل پیش آزمون در نمرات پس آزمون بین دو گروه گواه و آزمایش در هیچ یک از زیرمقیاس ها و کل مقیاس سازگاری اجتماعی تفاوت معنادار (p<0.05) نبود. ولی شواهد نشان داد که با بررسی عامل سن, مدت بیماری, شدت علایم, تعداد حملات, میزان تحصیلات, میزان تحصیلات پدر و مادر و معدل تحصیلی در کل مقیاس سازگاری اجتماعی ( p<0.05و 032/ (F=6و در زیرمقیاس های قالبهای اجتماعی (05/ P<0و 510/ (F=7و روابط مدرسه ای (05/ P<0و 872/ (F=4بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مظاهری، مینا، گل پرور، محسن، و شایگان نژاد، وحید. (1386). تاثیر آموزش شیوه های رفتاری گروهی بر سازگاری اجتماعی کودکان و نوجوانان مصروع. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 9(33)، 15-36. SID. https://sid.ir/paper/163990/fa

    Vancouver: کپی

    مظاهری مینا، گل پرور محسن، شایگان نژاد وحید. تاثیر آموزش شیوه های رفتاری گروهی بر سازگاری اجتماعی کودکان و نوجوانان مصروع. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1386؛9(33):15-36. Available from: https://sid.ir/paper/163990/fa

    IEEE: کپی

    مینا مظاهری، محسن گل پرور، و وحید شایگان نژاد، “تاثیر آموزش شیوه های رفتاری گروهی بر سازگاری اجتماعی کودکان و نوجوانان مصروع،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 9، no. 33، pp. 15–36، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163990/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button