مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,252
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

731
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد نصرالله منشی به ادب تعلیمی در دوره سلجوقی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 82

چکیده

 کتاب ارجمند کلیله و دمنه یکی از تاثیرگذارترین متون ادب فارسی است که کوشش کرده است به زبان حیوانات حرف های جدی و اساسی مورد نیاز انسان را بیان کند. در کنار همه آنچه به عنوان زیرساخت های شکل گیری ترجمه نصرالله منشی در این کتاب مطرح است, به نظر می رسد تغییر اوضاع سیاسی و نهایتا آشفتگی های دوران, مترجم فرزانه را متقاعد کرده است که بسیاری از دردها و دشواری ها و گرفتاری ها را به زبان حیوانات بیان کند و این را می توان از باب های اضافه شده به متن اصلی کتاب هم دریافت.راست این است که سلجوقیان بی کم ترین استحقاق و شایستگی اداره ایران, بر مسند قدرت قرارگرفتند و این پریشان احوالی پیش آمده بر چنین استیلایی کار را بر اهل فرهنگ و اندیشه سخت کرد. نصرالله منشی موفق شده است در سایه تحولات سیاسی سلجوقی سبک و سیاق کتاب خویش را دست کم در بخش بازتاب اندیشه به سوی نقد رفتارها پیش ببرد و حتی به آموزش شیوه های کشورداری به پادشاهان کم مایه سلجوقی دست بزند؛ حتی اگر این آموزش به زبان حیوانات باشد. هنر مترجم کلیله و دمنه استفاده از نقاب تمثیل های جانوری (fable) در به تصویر کشیدن اوضاع جامعه ای است که چندان خوشایند او نیست و کافی است گوش به فریادهای مترجم در مقدمه و متن کتاب بسپاریم.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مدرس زاده، عبدالرضا، خراسانی، محبوبه، و نعنافروش، فاطمه. (1394). رویکرد نصرالله منشی به ادب تعلیمی در دوره سلجوقی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 7(26)، 61-82. SID. https://sid.ir/paper/165271/fa

Vancouver: کپی

مدرس زاده عبدالرضا، خراسانی محبوبه، نعنافروش فاطمه. رویکرد نصرالله منشی به ادب تعلیمی در دوره سلجوقی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1394؛7(26):61-82. Available from: https://sid.ir/paper/165271/fa

IEEE: کپی

عبدالرضا مدرس زاده، محبوبه خراسانی، و فاطمه نعنافروش، “رویکرد نصرالله منشی به ادب تعلیمی در دوره سلجوقی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 7، no. 26، pp. 61–82، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165271/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا