مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

648
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

494
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر به کارگیری حوزه معنایی و واژگانی در تصحیح متن تعلیمی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 20

چکیده

 استفاده از نظریه های مختلف زبان شناسی برای تحلیل کیفیت متون ادبی, در دهه های اخیر از مقبولیت فراوانی برخوردار بوده؛ به ویژه که با به کارگیری این امر, افق های نگرش تازه ای در نقد متون ادبی به وجود آمده است. یکی از مهم ترین حوزه های زبان شناسی, مبحث «معنی شناسی» است که خود شامل مصادیق مختلفی است. از جمله موضوعات مهم معنی شناسی, مساله حوزه معنایی و واژگانی است که زبان شناسان مختلف, درباره این دو حوزه در آثار خود صحبت کرده اند. این نظریه را حتی در تصحیح متون فارسی می توان به کار گرفت. این مقاله با به کارگیری تکرار, با هم آیی معنایی, تضاد معنایی و جز این ها به بررسی دو اثر تعلیمی تصحیح شده (قابوسنامه و بوستان سعدی) از سوی مرحوم یوسفی می پردازد. باتوجه به مجال مقاله می کوشد تا با این عناصر, متن تصحیح شده را واکاود و انتخاب اصح و ادق را از غیر اصح باز نماید. باهم آیی واژگانی و معنایی در این دو اثر تعلیمی بررسی شد و دلیل انتخاب نسخه بدل به متن یا متن به نسخه بدل ها باز نموده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وفایی، عباسعلی، و حسینی میرمحمدی، سیدمهدی. (1396). تاثیر به کارگیری حوزه معنایی و واژگانی در تصحیح متن تعلیمی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 9(36 )، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/165450/fa

    Vancouver: کپی

    وفایی عباسعلی، حسینی میرمحمدی سیدمهدی. تاثیر به کارگیری حوزه معنایی و واژگانی در تصحیح متن تعلیمی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1396؛9(36 ):1-20. Available from: https://sid.ir/paper/165450/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی وفایی، و سیدمهدی حسینی میرمحمدی، “تاثیر به کارگیری حوزه معنایی و واژگانی در تصحیح متن تعلیمی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 9، no. 36 ، pp. 1–20، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165450/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا