مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

856
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پی رنگ تعلیم (سنجش تطبیقی باب «شیر و گاو»، در سه تحریر از کلیله و دمنه با تکیه بر عنصر داستانی پی رنگ)

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 135

چکیده

 مروری بر تعاریف نویسندگان فرنگی و ایرانی درباره طرح (پی رنگ), نشان از اهمیت انکارناپذیر آن در بررسی و تحلیل کیفیت «پرداخت داستانی» انواع روایت (از قصه های کهن تا روایات مدرن و پسامدرن دارد. از این منظر, این مقاله می کوشد قصه «شیر و گاو» را در سه روایت از کتاب های کلیله و دمنه بهرام شاهی, داستان های بیدپای و انوار سهیلی بررسی کند و با بیان چارچوب کلی سه روایت مورد بررسی, تفاوت ها و شباهت های پی رنگ میان روایت ها در این سه کتاب را بیان کند تا از این رهگذر, همگرایی ها و تفاوت های این سه مولف / متن در امر تعلیم را در نگرشی مطابقه ای آشکارتر سازد.مهم ترین ویژگی داستان در هر سه کتاب, بیان داستان هایی به عنوان تمثیل بر درستی و روایی سخن خویش از زبان اشخاص مختلف است. در اکثر قریب به اتفاق این داستان ها, شخص گوینده در پایان داستان نتیجه مورد نظر خود را با جملاتی مانند «این مثل را بدان گفتم / آوردم که...» بیان می کند.در پایان این کنکاش دریافتیم که در هر دو روایت قدیم تر (کلیله و دمنه و داستان های بیدپای), از الگوی عطف دو شخصیت اصلی داستان که به ترتیب اثرگذار اصلی (فاعل اصلی) و اثرپذیر اصلی (منفعل اصلی) هستند, پیروی می کنند؛ اما در روایت سوم (انوار سهیلی), همان عنوان اخلاقی باب, عنوان روایت نیز هست و این الگو در تمام ابواب کتاب رعایت شده است و نشان از نگاه اخلاقی کتاب و زمینه های فکری نویسنده کتاب انوار سهیلی به عنوان یک معلم اخلاق دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سادات شریفی، سیدفرشید، و حیایی طهرانی، نسرین. (1396). پی رنگ تعلیم (سنجش تطبیقی باب «شیر و گاو», در سه تحریر از کلیله و دمنه با تکیه بر عنصر داستانی پی رنگ). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 9(36 )، 105-135. SID. https://sid.ir/paper/165451/fa

    Vancouver: کپی

    سادات شریفی سیدفرشید، حیایی طهرانی نسرین. پی رنگ تعلیم (سنجش تطبیقی باب «شیر و گاو», در سه تحریر از کلیله و دمنه با تکیه بر عنصر داستانی پی رنگ). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1396؛9(36 ):105-135. Available from: https://sid.ir/paper/165451/fa

    IEEE: کپی

    سیدفرشید سادات شریفی، و نسرین حیایی طهرانی، “پی رنگ تعلیم (سنجش تطبیقی باب «شیر و گاو», در سه تحریر از کلیله و دمنه با تکیه بر عنصر داستانی پی رنگ)،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 9، no. 36 ، pp. 105–135، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165451/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا