Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,296
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نشان داری آغازگر در زبان های فارسی و انگلیسی بر اساس رویکرد دستور نقشگرای نظام مند

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 149

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی مقابله ای نشان داری آغازگر در متون پزشکی فارسی و انگلیسی به نگارش درآمده است. این مقاله برآن است تا وجوه افتراق و اشتراک زبان فارسی و انگلیسی را ازنظر نشان داری آغازگر مشخص کند. پژوهش بر پایه دستور نقشگرای نظام مند هلیدی انجام شده و فقط فرانقش متنی در آن مورد نظر است. برای انجام آن, کتاب ها و مقاله هایی از متون پزشکی انتخاب شده که پیکره ای شامل هزار بند از متون نوشتاری فارسی و انگلیسی را تشکیل داده است. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. نتایج نشان می دهد در متون پزشکی فارسی, افزوده های حاشیه ای با بسامد وقوع بالا در جایگاه آغازگر قرار می گیرند. این بسامد وقوع بالا می تواند بیانگر این نکته باشد که وقوع افزوده های حاشیه ای در جایگاه مورد نظر در زبان فارسی نشان دار به شمار نمی آید. به نظر می رسد زبان فارسی در متون پزشکی از آرایش سازه ای متفاوتی در مقایسه با زبان انگلیسی برخوردار است و برخلاف زبان انگلیسی, در مقوله نشان داری کاملا از نظریه هلیدی پیروی نمی کند. همچنین, این مقاله نشان می دهد ویژگی های ضمیراندازی و نداشتن آرایش واژگانی ثابت, از نظر نشان داری, فارسی را از انگلیسی متمایز می کند. نشان داری آغازگر در فارسی و انگلیسی علاوه بر تفاوت های زبانی, متاثر از عوامل دیگری از قبیل سبک متن (قلم خاص نویسنده), فرم نوشتار (کتاب, مقاله و غیره), ارتباط بین بند و متن, تاکید, تقابل و ژانر متن است. از آنجایی که عوامل یاد شده در فارسی و انگلیسی بر نشان داری آغازگر موثرند, می توان آن ها را وجوه اشتراک این دو زبان در این حیطه دانست؛ در حالی که تفاوت های زبانی (ساختار فارسی و انگلیسی) به وجوه افتراق در نشان داری آن ها اشاره دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کاظمی، فروغ، و افراشی، آزیتا. (1392). نشان داری آغازگر در زبان های فارسی و انگلیسی بر اساس رویکرد دستور نقشگرای نظام مند. جستارهای زبانی، 4(1 (13))، 125-149. SID. https://sid.ir/paper/166038/fa

    Vancouver: کپی

    کاظمی فروغ، افراشی آزیتا. نشان داری آغازگر در زبان های فارسی و انگلیسی بر اساس رویکرد دستور نقشگرای نظام مند. جستارهای زبانی[Internet]. 1392؛4(1 (13)):125-149. Available from: https://sid.ir/paper/166038/fa

    IEEE: کپی

    فروغ کاظمی، و آزیتا افراشی، “نشان داری آغازگر در زبان های فارسی و انگلیسی بر اساس رویکرد دستور نقشگرای نظام مند،” جستارهای زبانی، vol. 4، no. 1 (13)، pp. 125–149، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166038/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا