مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,395
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,656
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

علایم استرس در کودکان مدارس ابتدایی شهر تبریز

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 12

چکیده

 مقدمه: تجربه استرس مزمن در کودکان نقش مهمی را در افزایش مشکلات آتی جسمانی, روانی و اجتماعی به عهده دارد. بسیار مهم و حیاتی است که خانواده ها, معلمین و گروه های حرفه ای توانایی های لازم برای تشخیص علایم استرس کودکان را داشته باشند. در حالی که مطابق آمار آموزش و پرورش, سال 88 - 1387 حدود 5.5 میلیون دانش آموز ابتدایی در کشور ما وجود دارد ولی مطالعه در خصوص استرس در سنین 7 تا 12 ساله بسیار محدود می باشد, این مطالعه با هدف بررسی علایم استرس در کودکان سن مدرسه انجام شد.مواد و روشها: پژوهش توصیفی با شرکت دانش آموزان کلاس سوم تا پنجم ابتدایی شهر تبریز و حجم نمونه 839 نفر انجام شد که ابتدا از مناطق پنج گانه آموزش و پرورش تبریز مدارس به صورت تصادفی سهمیه ای انتخاب و سپس در داخل مدارس به روش تصادفی ساده نمونه گیری انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه مقیاس علایم استرس کودکان (CSSS) پس از روایی ترجمه و محتوایی و پایایی به روش باز آزمایی, از طریق مصاحبه با کودکان جمع آوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از فراوانی مطلق و درصدی و آزمون کای دو, در نرم افزار 13 SPSS/Ver انجام شد.یافته ها: تمامی بیست و شش گزینه پرسشنامه توسط کودکان به عنوان علامت استرس گزارش شد و از این میان, بیش از نیمی از واحدهای مورد پژوهش, موارد نگرانی, افزایش ضربان قلب, ترسیدن, لرز و غصه خوردن را از علایم استرس خود گزارش نمودند و سردرد در 46.6 درصد و خستگی در 41.8 درصد موارد گزارش شد. در بررسی تک تک علایم استرس با متغیرهای جنس, پایه کلاس و نوع مدرسه, ارتباط آماری معنی داری بین برخی از علایم و این متغیرها وجود داشت.بحث و نتیجه گیری: کودکان دامنه وسیعی از علایم را در مقابل رخدادهای استرس زا نشان می دهند که شناسایی دقیق علایم می تواند والدین, معلمان و کادر حرفه ای سلامت را از وضعیت جسمی و روانی کودکان سن مدارس ابتدایی, مطلع سازد و منجر به مداخله جهت کاهش استرس های آن ها شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ولی زاده، لیلا، فرنام، علیرضا، و رهکارفرشی، ماهنی. (1389). علایم استرس در کودکان مدارس ابتدایی شهر تبریز. مجله پرستاری و مامایی، 5(19)، 5-12. SID. https://sid.ir/paper/166864/fa

    Vancouver: کپی

    ولی زاده لیلا، فرنام علیرضا، رهکارفرشی ماهنی. علایم استرس در کودکان مدارس ابتدایی شهر تبریز. مجله پرستاری و مامایی[Internet]. 1389؛5(19):5-12. Available from: https://sid.ir/paper/166864/fa

    IEEE: کپی

    لیلا ولی زاده، علیرضا فرنام، و ماهنی رهکارفرشی، “علایم استرس در کودکان مدارس ابتدایی شهر تبریز،” مجله پرستاری و مامایی، vol. 5، no. 19، pp. 5–12، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166864/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button