مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تصویر زیبایی شناسانه نقش الگوی تربیتی توحیدی از منظر قرآن و حدیث

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 194

چکیده

 از منظر قرآن, راه و روش رسیدن به سعادت دنیا و آخرت, پیروی از الگوی تربیتی توحیدی است. قرآن هدف اصلی خلقت را تربیت انسان بیان می کند. و برای این هدف, نقشه راهی را تعیین نموده است. که در آن, قوانین, مسیر, الگوو روش ها را تعیین و چگونگی رسیدن به هدف را از طریق الگوهای کامل امکان پذیر نموده است. والگوی تربیتی توحیدی رادر قالب جامعه, صفات کلی, فردی کامل و گاهی با یک صفت خاص از یک فرد به تصویر کشیده واز الگو های غیرتوحیدی, بر حذر داشته است, تربیت توحیدی به سوی جهان بینی توحیدی تمایل دارد. «. إنا لله و إنا إلیه راجعون»(بقره, 2, 156). وبه رب منتهی می گردد. «إلی ربک منتهاها»(نازعات, 79, 44). زیراهمه امور مسیر الهی دارند. «. الا إلی الله تصیر الامور»(شوری, 42, 53). از طرفی چون تربیت دانشی کاربردی است, که از علوم بنیادی, معرفت شناسی, الهیاتی, انسان شناسی, ارزش شناسی, روانشناسی, جامعه شناسی, فلسفه, کلام و فقه بهره می گیرد. و محدود در علوم دنیوی نیست. بر اساس این استدلال تربیت جایگاه ربوبی پیدا می کند. و مفهوم شناسی تربیت از ریشه "ربو" در قرآن دامنه محدود تحقیقی دارد. ولی از ریشه "ربب"دامنه گسترده ووسیعی دارد. و"ربیت وربانیت"نقش تعیین کننده ای, درتربیت باجهان بینی توحیدی دارد. چون رب, افاده مالکیت ومدبریت مطلق دارد. و ربوبیت وخالقیت تفکیک نا پذیرند. و فقط خالق می تواند رب باشد. دراین تصویر پردازی حقیقی, تربیت از منظر قرآن, شناخت خالق, مالک ومدبرهستی, پذیرش اوبه عنوان رب یگانه وعمل به اوامر ونواهی او, که همان دین کامل است. پس همه امور از طریق الگوهای کامل هدایت می شود. « قل إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین »(سوره انعام/, 162). زیرا درنظام ربوبی الگوی کامل جهت دهنده به همه امور والگوی تمام عیار وهدایت شده وهدایت کننده است. هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی بابایی، حمیدرضا. (1398). تصویر زیبایی شناسانه نقش الگوی تربیتی توحیدی از منظر قرآن و حدیث. پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، 9(35 )، 173-194. SID. https://sid.ir/paper/167606/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی بابایی حمیدرضا. تصویر زیبایی شناسانه نقش الگوی تربیتی توحیدی از منظر قرآن و حدیث. پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)[Internet]. 1398؛9(35 ):173-194. Available from: https://sid.ir/paper/167606/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا حاجی بابایی، “تصویر زیبایی شناسانه نقش الگوی تربیتی توحیدی از منظر قرآن و حدیث،” پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، vol. 9، no. 35 ، pp. 173–194، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/167606/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button