مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,449
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

776
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای جنبه های موسیقی در اشعار سلمان هراتی و مهدی اخوان ثالث

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 140

چکیده

 موسیقی شعر, عنصر برجسته زبان شعری و عامل اصلی تمایز شعر از زبان روزمره و گفتار عادی می باشد. مهدی اخوان ثالث از شاعران نوپرداز موفق ادبیات معاصر و سلمان هراتی نیز از شاعران مطرح ادبیات پایداری بوده که هر دو در قالب کهن و هم در قالب نو طبع آزمایی کرده اند و برای رویدادهای سیاسی و اجتماعی شعرهایی سروده اند؛ در حوزه موسیقی بیرونی (وزن عروضی) تنوع اوزان شعری اخوان ثالث از سلمان هراتی بیشتر می باشد. هر دو شاعر از اوزان پرکاربرد بحور رمل, هزج, مضارع و مجتث بهره برده اند و اوزانی که استفاده نموده اند, متناسب با مضامین آن ها می باشد. در موسیقی کناری بیشترین کاربرد قافیه به صورت اسمی می باشد و از واژگانی که بسامد بسیار بالایی در قافیه یابی دارند, استفاده گردیده است. بیشترین کاربرد ردیف نیز از نوع فعلی است. در حوزه موسیقی درونی و معنوی هر دو شاعر به کاربرد جلوه هایی از موسیقی درونی, تضاد, واج آرایی و انواع جناس و همچنین به جلوه هایی از موسیقی معنوی نظیر: تلمیح, مراعات النظیر, تشبیه, مجاز, کنایه, استعاره و... پرداخته اند. در اشعار نو جنبه های موسیقی درونی و معنوی, شعر سلمان هراتی غنی تر از شعر اخوان می باشد؛ برای این که اخوان در اشعار نیمایی ضمن رعایت وزن عروضی, سبک کهن را دنبال می کند و لحن حماسی دارد؛ لذا چندان رغبتی به عناصر زیبایی ساز سخن نشان نمی دهد. در اشعار سپید سلمان هراتی, موضوع موسیقی بیرونی منتفی است ولی در مورد موسیقی کناری, کلمات آهنگین, نقش قافیه را بازی می کنند و واژگان تکراری آخر سطرها بدون همراهی قافیه, نقش ردیف را بازی می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی، رفیقه، و شادمنامن، محمدرضا. (1395). بررسی مقایسه ای جنبه های موسیقی در اشعار سلمان هراتی و مهدی اخوان ثالث. بهارستان سخن (ادبیات فارسی)، 13(33)، 123-140. SID. https://sid.ir/paper/168402/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی رفیقه، شادمنامن محمدرضا. بررسی مقایسه ای جنبه های موسیقی در اشعار سلمان هراتی و مهدی اخوان ثالث. بهارستان سخن (ادبیات فارسی)[Internet]. 1395؛13(33):123-140. Available from: https://sid.ir/paper/168402/fa

    IEEE: کپی

    رفیقه یوسفی، و محمدرضا شادمنامن، “بررسی مقایسه ای جنبه های موسیقی در اشعار سلمان هراتی و مهدی اخوان ثالث،” بهارستان سخن (ادبیات فارسی)، vol. 13، no. 33، pp. 123–140، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168402/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button