آشنایی زدایی در ادبیات، شامل همه شگردهایی می شود که در برجسته سازی یک متن ادبی دخیل هستند و معمولا با نوعی «هنجارگریزی» همراهند و می توان گفت آشنایی زدایی، نتیجه برجسته سازی و هنجارگریزی است. صورتگرایان از میان دو فرایند خودکاری و برجسته سازی، فرایند دوم را عامل بوجود آمدن زبان ادبی می دانند. آشنایی زدایی، هرگونه انحراف از قواعد زبان هنجار نیست؛ زیرا گروهی از این انحرافات، تنها به ساختی غیردستوری منجر می شوند و خلاقیت هنری به شمار نخواهد رفت. در این پژوهش، اشعار فارسی شهریار از جنبه های مختلف آشنایی زدایی، مورد بررسی قرار گرفت و پنج نمونه از انواع برجسته سازی (هنجارگریزی واژگانی، زمانی، نحوی، سبکی و گویشی) از این دیوان استخراج گردید و پس از بررسی، مشخص شد، هنجارگریزی های موجود در اشعار شهریار، اکثرا حاصل خلاقیت، آشنایی به زبان عربی و علوم دیگر، دو زبانه بودن و احاطه بر ادبیات کلاسیک فارسی است که به صورت خودآگاه و ناخودآگاه، به وجود آمده و نه تنها زیبایی اشعارش را از بین نبرده است، در بسیاری از موارد، تشخص و برجستگی خاصی به ابیاتش داده که توجه مخاطب را به خود جلب می کند.