مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,298
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

833
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نماد رنگ در آثار سعدی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 82

چکیده

 رنگ یکی از عناصر برجسته در حوزه محسوسات بوده که مشخص کننده باورها و پنداشت های افراد و انعکاس دهنده ویژگی های درونی آن هاست. کاربرد رنگ در عرصه زندگی بشر از اهمیت ویژه ای برخوردار است, به خصوص در عرصه هنر, مهم ترین عنصر در بروز خلاقیت است. شاعران در آثار خود گاه به جنبه حسی رنگ ها توجه می کنند و گاه فراتر از آن, ویژگی های نمادین آن ها را در نظر دارند. با کمک نیروی رنگ است که هنرمند احساسات و عواطف خود مانند: خشم, ترس, عشق و... را بیان می کند. در این مقاله برآنیم تا به بررسی مفاهیم رنگ ها و کاربرد نمادین آن در آثار سعدی بپردازیم و نحوه به کارگیری رنگ ها در چرخه صور خیال آثار سعدی را دریابیم. روش کار در این تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان می دهد که سیاه, سرخ و سفید پرکاربردترین رنگ ها در اشعار سعدی هستند. سیاه پر بسامدترین رنگ در آثار وی, حکایت از روزگار سیاه خفقان و دردآوری ست که شاعر در آن به سر برده است و گاه سعدی از رنگ سیاه برای توصیف زیبایی های معشوق بهره می برد. سفید در اکثر موارد با سیاه همراه می شود و سعدی از رهگذر تقابل سفیدی و سیاهی, هم به آفرینش زیبایی می پردازد و هم بدین وسیله سفیدی را - که عدم وجود رنگ است - برجسته تر و پر رنگ تر نشان می دهد. رنگ سرخ را نیز اغلب برای نشان دادن سرخی لب یار, به کار برده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پاشایی فخری، کامران، حیدرجو، طیبه، و عادل زاده، پروانه. (1394). بررسی نماد رنگ در آثار سعدی. بهارستان سخن (ادبیات فارسی)، 12(29)، 61-82. SID. https://sid.ir/paper/168470/fa

    Vancouver: کپی

    پاشایی فخری کامران، حیدرجو طیبه، عادل زاده پروانه. بررسی نماد رنگ در آثار سعدی. بهارستان سخن (ادبیات فارسی)[Internet]. 1394؛12(29):61-82. Available from: https://sid.ir/paper/168470/fa

    IEEE: کپی

    کامران پاشایی فخری، طیبه حیدرجو، و پروانه عادل زاده، “بررسی نماد رنگ در آثار سعدی،” بهارستان سخن (ادبیات فارسی)، vol. 12، no. 29، pp. 61–82، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168470/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button