مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,163
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,679
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش هوش هیجانی در اثربخشی تدریس معلمان در مدارس راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 180

چکیده

 این پژوهش به بررسی رابطه هوش هیجانی معلمان و اثربخشی تدریس و هم چنین, پیش بینی اثربخشی تدریس و زیرمقیاس های آن به وسیله متغیر هوش هیجانی معلمان می پردازد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نمونه پژوهش شامل 704 نفر از دانش آموزان مدارس راهنمایی و هم چنین, 32 نفر از دبیران زن و مرد مدارس راهنمایی شهر شیراز می باشند که با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن با ضریب پایایی 0.89 و ابزار اثربخشی تدریس پاینتا و همر بوده است. اساسا این ابزار اثربخشی تدریس را با روش مشاهده ای می سنجد و دارای سه بعد (حمایت آموزشی, حمایت عاطفی و سازماندهی کلاسی) می باشد. برای پایایی این مقیاس ضریب همبستگی بین دو مشاهده مستقل محاسبه و مقدار (r=0.85) بدست آمده است. افزون بر این ابزار مشاهده ای, سعی شد تا عوامل تدریس اثربخش در سه بعد ذکر شده, با کمک پرسشنامه ای که به وسیله دانش آموزان پاسخ داده می شود, انداره گیری گردد که پیش از استفاده, روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفته است. پایایی این مقیاس با روش آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار (a=0.78) بدست آمد. جمع کل نمره های بدست آمده از این دو ابزار (مشاهده ای و پرسشنامه دانش آموزی) به عنوان مبنای اثربخشی تدریس معلمان در نظر گرفته شد. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش, ضریب همبستگی و محاسبه ضریب رگرسیون چند متغیری می باشد. نتایج بیانگر آن بودند که بین دو متغیر یاد شده رابطه ای مثبت وجود دارد و حتی با کنترل متغیرهای سن, جنس و تحصیلات معلمان, فاکتور هوش هیجانی قادر است با قدرت بالایی اثربخشی تدریس معلمان را پیش بینی نماید (Beta=0.73) و هم چنین, رابطه مجزای هوش هیجانی با زیرمقیاس های تدریس اثربخش نشان داد که هوش هیجانی با عامل حمایت عاطفی (r=0.61, P<.000) و حمایت آموزشی (r=0.42, P<.05) به ترتیب بیش ترین همبستگی و با زیرمقیاس سازماندهی کلاسی کم ترین رابطه را نشان داده است, لذا فرضیه های پژوهش مورد پذیرش قرار گفت. از آنجایی که خوش بختانه هوش هیجانی قابل آموزش می باشد, پیشنهاد می شود که در برنامه های درسی تربیت معلم توجه به پرورش هوش هیجانی معلمان بیش تر مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاحی، ویدا، و رستمی، کاوه. (1391). نقش هوش هیجانی در اثربخشی تدریس معلمان در مدارس راهنمایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(1 (پیاپی 9))، 159-180. SID. https://sid.ir/paper/168596/fa

    Vancouver: کپی

    فلاحی ویدا، رستمی کاوه. نقش هوش هیجانی در اثربخشی تدریس معلمان در مدارس راهنمایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1391؛3(1 (پیاپی 9)):159-180. Available from: https://sid.ir/paper/168596/fa

    IEEE: کپی

    ویدا فلاحی، و کاوه رستمی، “نقش هوش هیجانی در اثربخشی تدریس معلمان در مدارس راهنمایی،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 3، no. 1 (پیاپی 9)، pp. 159–180، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168596/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا