مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,371
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین هوش هیجانی و به کارگیری مولفه های تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: امروزه توانایی تنظیم و مدیریت هیجانات استادان در کلاس درس, مقوله ای بسیار مهم و تعیین کننده برای تدریس موفق و موثر است. هدف اصلی پژوهش حاضر, تعیین رابطه بین هوش هیجانی استادان و اثربخشی تدریس و به کارگیری مولفه های تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی بود.روش ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی جامعه آماری شامل کلیه استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تدریس بودند (393 نفر). مطابق با جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان, 191 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته تدریس اثربخش و پرسشنامه هوش هیجانی بار - ان بود. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد.نتایج: بین متغیر هوش هیجانی استادان با انجام تدریس اثربخش توسط آنها رابطه معناداری مشاهده شد (p<0.05). هوش هیجانی استادان با ضریب معناداری قدرت پیش بینی تدریس اثربخش را نشان داد (p<0.0005, b=0.78). بین هوش هیجانی استادان و به کارگیری همه مولفه های تدریس اثربخش (طراحی تدریس, اجرای آموزش, مدیریت کلاس درس, روابط انسانی, ارزشیابی و برخورداری از ویژگی های مطلوب شخصیتی) رابطه معناداری وجود داشت (p<0.05).نتیجه گیری: نتایج بیانگر آن بود که با کنترل متغیرهای سن, جنس و تحصیلات استادان, فاکتور هوش هیجانی قادر است با قدرت بالایی اثربخشی تدریس استادان را پیش بینی نماید. به بیان دیگر, برخورداری استادان از هوش هیجانی بالا, می تواند عاملی تعیین کننده در اثربخشی تدریس آنان باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اسلامیان، حسن، جعفری ثانی، حسین، گودرزی، زهره، و اسلامیان، زهرا. (1393). رابطه بین هوش هیجانی و به کارگیری مولفه های تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(8)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/391194/fa

    Vancouver: کپی

    اسلامیان حسن، جعفری ثانی حسین، گودرزی زهره، اسلامیان زهرا. رابطه بین هوش هیجانی و به کارگیری مولفه های تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(8):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/391194/fa

    IEEE: کپی

    حسن اسلامیان، حسین جعفری ثانی، زهره گودرزی، و زهرا اسلامیان، “رابطه بین هوش هیجانی و به کارگیری مولفه های تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 8، pp. 0–0، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391194/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button