مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,520
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل مفهومی یکپارچه سازمان یادگیرنده

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 54

چکیده

 سرعت تغییرات محیط در ابعاد درونی و بیرونی, منجر به اتخاذ راهبردهای نوینی از جمله یادگیری, کیفیت و خلق دانش توسط سازمان ها شده است. به طوری که بین وجود چنین ویژگی هایی و قابلیت ادامه حیات و رقابت پذیری آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. مفاهیم یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده سابقه ای بیش از سه دهه دارند و با وجود الگوها و مدل های مختلف, همچنان نیاز به الگویی که بتواند ارتباط این دو مفهوم را به صورت شفاف تبیین کند, محسوس است. در مقاله حاضر که از جمله مقالات مفهومی می باشد, سعی شده با استفاده از روش پژوهش تحلیلی, این نقیصه با ارائه الگویی یکپارچه که برگرفته از نظریات تعدادی از صاحب نظران برجسته در حوزه مربوطه می باشد, برطرف گردد. الگوی مذکور شامل سه بخش می باشد؛ در بخش اول توانمندسازهای یادگیری به عنوان زیربنای ایجاد سازمان یادگیرنده با رویکردی منبع محور مطرح شده است که شامل دو سطح سازمانی (ساختار) و غیرسازمانی (افراد) می باشد و برگرفته از نظریه واتکینز و مارسیک است. در بخش فرآیند, نظریه یادگیری سازمانی هابر به عنوان پیونددهنده توانمندسازها و عملکرد تشریح شده است و بخش عملکرد به ترسیم ویژگی های سازمان یادگیرنده تحت عنوان مفهوم «هرم سازمان یادگیرنده» با توجه به نظریات افرادی همچون سنگه و نانوکا اختصاص یافته است. با توجه به رویکرد نظام گرای حاکم بر طراحی مدل و لحاظ نمودن توانمندسازها, فرآیند و عملکرد به عنوان ابعاد اصلی آن, به نظر می رسد به عنوان اولین مطالعه صورت گرفته در این زمینه, بتواند در درک بیشتر مفاهیم مذکور راهگشا باشد. این مقاله با ارائه پیشنهادهایی کاربردی و پژوهشی خاتمه می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رسته مقدم، آرش، و عباس پور، عباس. (1390). طراحی مدل مفهومی یکپارچه سازمان یادگیرنده. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(4 (پیاپی 8))، 21-54. SID. https://sid.ir/paper/168763/fa

    Vancouver: کپی

    رسته مقدم آرش، عباس پور عباس. طراحی مدل مفهومی یکپارچه سازمان یادگیرنده. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1390؛2(4 (پیاپی 8)):21-54. Available from: https://sid.ir/paper/168763/fa

    IEEE: کپی

    آرش رسته مقدم، و عباس عباس پور، “طراحی مدل مفهومی یکپارچه سازمان یادگیرنده،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 21–54، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168763/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button