مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,195
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر داستان های فلسفی ایرانی، غیر ایرانی و داستان های عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 152

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر داستان های فلسفی ایرانی, غیرایرانی و داستان های عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی شهر شیراز اجرا شده است. در این پژوهش از روش تحقیق نیمه آزمایشی استفاده شده است, با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای 54 دانش آموز پسر و 41 دانش آموز دختر از ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز انتخاب و در گروه های داستان های فلسفی ایرانی, غیرایرانی و داستان های عادی, با توجه به جنسیت تقسیم شدند (6 گروه). ابتدا پیش آزمون تفکر فلسفی فیلیپ کم روی گروه ها اجرا شد, سپس گروه ها به مدت 10 هفته تحت آموزش های لازم قرار گرفتند و در انتها پس آزمون بر روی آنها اجرا شد. نتایج حاصل از این تحقیق با استفاده از روش نمره افزوده, آزمون t, تحلیل واریانس و آزمون تعاقبی شفه نشان داد که فرضیه اول پژوهش مبنی بر تاثیر داستان های فلسفی ایرانی بر رشد تفکر فلسفی دانش آموزان اول ابتدایی تایید شد (t=2.07, P=0.04), فرضیه دوم پژوهش مبنی بر تاثیر داستان های فلسفه غیرایرانی بر رشد تفکر فلسفی دانش آموزان پایه اول تایید نشد. نتایج فرضیه سوم نشان داد که دانش آموزانی که با کتاب های فلسفی ایرانی آموزش دیده اند, نسبت به دانش آموزانی که کتاب های فلسفی غیرایرانی یا عادی را مورد استفاده قرار داده, از میانگین بالاتری در تفکر فلسفی برخوردارند. فرضیه چهارم پژوهش, میانگین بالاتر تفکر فلسفی پسران را در مقایسه با دختران در داستان های فلسفی ایرانی نشان داد و بالاخره در فرضیه آخر, تفاوت معنی داری بین پسران و دختران که داستان های غیرایرانی را استفاده کرده بودند, دیده نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی، فرشید، زارع، زهرا، و حقیقت، شهربانو. (1390). مقایسه تاثیر داستان های فلسفی ایرانی, غیر ایرانی و داستان های عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(4 (پیاپی 8))، 133-152. SID. https://sid.ir/paper/168766/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی فرشید، زارع زهرا، حقیقت شهربانو. مقایسه تاثیر داستان های فلسفی ایرانی, غیر ایرانی و داستان های عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1390؛2(4 (پیاپی 8)):133-152. Available from: https://sid.ir/paper/168766/fa

    IEEE: کپی

    فرشید قاسمی، زهرا زارع، و شهربانو حقیقت، “مقایسه تاثیر داستان های فلسفی ایرانی, غیر ایرانی و داستان های عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 133–152، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168766/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button