مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,882
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,045
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد ذهن فلسفی و روش فلسفی عامه در زندگی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 121

چکیده

 با تعریف نقادی از فلسفه, دانسته می شود که با قرار گرفتن در فضای تعریف فلسفه, فهم فلسفی حاصل می آید. بنابراین باید هر کسی خود شخصا به فلسفه بپردازد؛ به عبارتی, فرد است که با «فهم» فلسفه می سازد و با فلسفه, زندگی را سامان می دهد. اما فلسفه و تفکر فلسفی برآمده از کدام ساحت انسانی است؟ عقل را قوه اصول و حکم دانسته, فهم و ادراک را مفعول عقل, حافظه را انبار دانسته ها, و ذهن را به عنوان نظام استدلالی انسان, اساسا فلسفی می دانیم. حال که ذهن اساسا فلسفی است, این سوال پیش می آید که چرا افرادی از جامعه دارای اندیشه فلسفی نمی باشند؟ پاسخ این سوال در میزان پرواز و رشد ذهن نهفته است. اکنون اگر ذهن فلسفی را ملاک فلسفی بودن انسان بدانیم, خواهیم دید که بسیاری از بی سوادان و عامی ها فلسفی می اندیشند و بسیاری از دانش آموختگان فلسفه, عامی سخن می گویند. بنابراین با توجه به دو ملاک ذهن فلسفی و علم فلسفی دست به پیکربندی در اجتماع می زنیم. با توجه به پیکربندی جدید, روش فلسفی عامه را معرفی کرده, عنوان می کنیم که روش فلسفی عامه نیز می کوشد که عوام را از عامی بودن رهایی ببخشد. لذا با توجه به روش فلسفی عامه, می توان جسورانه گفت: ««فلسفه» گفتگوی میان چند ساحت از فکر آدمی است». این گفتگو, گفتگویی است که مخاطبش آگاهی و قالبش برهانی و عقلانی است. اکنون آنچه را که در روش فلسفی عامه از گفتگوهای عقلانی حاصل می شود, با نام گزاره تعادلی عنوان می کنیم. با توجه به اینکه نسبت نیروها برآمده از تعادل می باشد, بنابراین یافتن مکان تعادل به عهده هر فردی است که در روش فلسفی عامه, تنها متدی برای این عمل داده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی دینانی، غلامحسین، و گل محمدی آذر، ابوالفضل. (1389). کاربرد ذهن فلسفی و روش فلسفی عامه در زندگی. فلسفه و کلام (حکمت و فلسفه)، 1(3)، 73-121. SID. https://sid.ir/paper/219172/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی دینانی غلامحسین، گل محمدی آذر ابوالفضل. کاربرد ذهن فلسفی و روش فلسفی عامه در زندگی. فلسفه و کلام (حکمت و فلسفه)[Internet]. 1389؛1(3):73-121. Available from: https://sid.ir/paper/219172/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسین ابراهیمی دینانی، و ابوالفضل گل محمدی آذر، “کاربرد ذهن فلسفی و روش فلسفی عامه در زندگی،” فلسفه و کلام (حکمت و فلسفه)، vol. 1، no. 3، pp. 73–121، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219172/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button