مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,095
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای رابطه بین کیفیت زندگی با عزت نفس، کانون کنترل، استرس و سرمایه اجتماعی فرزندان شاهد و ایثارگر فارس

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 124

چکیده

 هدف اصلی این تحقیق بررسی سطح کیفیت زندگی فرزندان شاهد و ایثارگر و مقایسه آن با دانش آموزان عادی جامعه و هم چنین شناخت رابطه و تاثیر متغیرهایی چون استرس, سرمایه اجتماعی, عزت نفس و کانون کنترل در کیفیت زندگی فرزندان شاهد و ایثارگر بود. بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 296 دانش آموز انتخاب شد که از میان این تعداد 248 دانش آموز عادی و 46 دانش آموز شاهد و ایثارگر از بین دبیرستان های شیراز, کازرون و مرودشت بودند. از روش های آلفای کرانباخ برای پایایی و تحلیل ماده و نظر متخصصان برای محاسبه روایی پرسشنامه های پژوهش استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان کیفیت زندگی دانش آموزان خانواده های شهدا و ایثارگر در حد متوسط قراردارد؛ عنی حدود 62.2 درصد این افراد از کیفیت زندگی متوسطی برخوردار هستند و تنها 15.6 درصد از کیفیت زندگی پایینی برخوردارهستند. آزمون تی برای گروه های مستقل نشان داد بین کیفیت زندگی دانش آموزان خانواده های شهدا و ایثارگر و دانش آموزان عادی تفاوت معنی داری وجود ندارد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای کیفیت زندگی, عزت نفس, کانون کنترل و سرمایه اجتماعی همبستگی مثبت و معنی دار؛ و بین متغیرهای کیفیت زندگی و استرس رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. همگی این روابط در سطح p<.05 و کمتر معنی دار بودند. رگرسیون چند متغیره نشان داد که از میان متغیرهای عزت نفس, کانون کنترل, سرمایه اجتماعی و استرس, کانون کنترل با بتای (.36) سهم بیشتری در مقدار کیفیت زندگی دانش آموزان خانواده های شاهد و ایثارگر دارد. یعنی در سطح اطمینان 95 درصد؛ هر مقدار کانون کنترل درونی تر باشد افراد کیفیت زندگی بالاتری دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی زاد، علیرضا، برنجیان تبریزی، حسین، عابدی، محمدرضا، و برزیده، ام البنین. (1389). بررسی مقایسه ای رابطه بین کیفیت زندگی با عزت نفس, کانون کنترل, استرس و سرمایه اجتماعی فرزندان شاهد و ایثارگر فارس. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(4)، 107-124. SID. https://sid.ir/paper/168886/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی زاد علیرضا، برنجیان تبریزی حسین، عابدی محمدرضا، برزیده ام البنین. بررسی مقایسه ای رابطه بین کیفیت زندگی با عزت نفس, کانون کنترل, استرس و سرمایه اجتماعی فرزندان شاهد و ایثارگر فارس. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1389؛1(4):107-124. Available from: https://sid.ir/paper/168886/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا قاسمی زاد، حسین برنجیان تبریزی، محمدرضا عابدی، و ام البنین برزیده، “بررسی مقایسه ای رابطه بین کیفیت زندگی با عزت نفس, کانون کنترل, استرس و سرمایه اجتماعی فرزندان شاهد و ایثارگر فارس،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 1، no. 4، pp. 107–124، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168886/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button