مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی الگویی از درمان جامع در مقایسه با درمان های رایج در پیگیری دوساله کودکان و نوجوانان مبتلا به روان پریشی بار نخست

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 127

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر, مقایسه اثربخشی الگویی از درمان جامع در مقایسه با درمان های رایج برای کودکان و نوجوانان مبتلا به نخستین رویداد روان پریشی (FEP) در یک پی گیری دوساله بود.روش: در یک کارآزمایی بالینی 40 بیمار بستری در بخش کودک و نوجوان بیمارستان روزبه که بر مبنای معیارهای تشخیصی DSM-IV, به FEP مبتلا بودند, به صورت تصادفی در دو گروه درمان رایج و درمان جامع قرار گرفتند. ارزیابی ها در زمان بستری, ترخیص و در فواصل 6, 12, 18 و 24 ماه انجام شد. برای گردآوری داده ها برنامه کودکان برای اختلال های عاطفی و اسکیزوفرنیا, تشخیص کنونی و طول عمر (K-SADS-PL), مقیاس نشانگان مثبت و منفی ((PANSS, مقیاس نمره گذاری شیدایی یانگ (Y-MRS), پرسش نامه افسردگی کودکان (CDI), مقیاس نمره گذاری افسردگی همیلتون (HDRS), مقیاس ارزیابی کلی کارکرد (GAF) و مقیاس ارزیابی کلی کودکان (CGAS) به کار رفت. تجزیه و تحلیل داده ها به روش X2 و t مستقل برای متغیرهای کیفی و رگرسیون با اثر تصادفی برای متغیرهای کمی انجام شد.یافته ها: شمار بازگشت ها و مدت تداوم آنها در بیماران گروه جامع کمتر از گروه رایج بود. در هر دو گروه بهبودی قابل توجهی به دست آمد و مقایسه دو گروه در دوره های پی گیری گوناگون تفاوت معنی دار نشان نداد.نتیجه گیری: درمان جامع می تواند میزان بازگشت را در کودکان و نوجوانان مبتلا به FEP کاهش دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهریور، زهرا، علاقبندراد، جواد، محمودی قرایی، جواد، صدیق، ارشیا، ثالثیان، نیلوفر، جلالی رودسری، محسن، و صبح بیداری، پیام. (1391). اثربخشی الگویی از درمان جامع در مقایسه با درمان های رایج در پیگیری دوساله کودکان و نوجوانان مبتلا به روان پریشی بار نخست. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 18(2 (پیاپی 69))، 115-127. SID. https://sid.ir/paper/16956/fa

    Vancouver: کپی

    شهریور زهرا، علاقبندراد جواد، محمودی قرایی جواد، صدیق ارشیا، ثالثیان نیلوفر، جلالی رودسری محسن، صبح بیداری پیام. اثربخشی الگویی از درمان جامع در مقایسه با درمان های رایج در پیگیری دوساله کودکان و نوجوانان مبتلا به روان پریشی بار نخست. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1391؛18(2 (پیاپی 69)):115-127. Available from: https://sid.ir/paper/16956/fa

    IEEE: کپی

    زهرا شهریور، جواد علاقبندراد، جواد محمودی قرایی، ارشیا صدیق، نیلوفر ثالثیان، محسن جلالی رودسری، و پیام صبح بیداری، “اثربخشی الگویی از درمان جامع در مقایسه با درمان های رایج در پیگیری دوساله کودکان و نوجوانان مبتلا به روان پریشی بار نخست،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 18، no. 2 (پیاپی 69)، pp. 115–127، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16956/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button