مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

580
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

420
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پایایی، روایی و ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس حساسیت به تقویت کودکان

صفحات

 صفحه شروع 444 | صفحه پایان 457

چکیده

 اهداف نظریه حساسیت به تقویت تجدید نظر شده در ابعاد مختلف رفتار, هیجان ها, شخصیت و آسیب شناختی کودکان, نقش تعیین کننده ای دارد و به همین دلیل هدف از این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس بازنگری شده حساسیت به تقویت کودکان بود. مواد و روش ها روش این پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعه آماری مطالعه شامل تمام کودکان مدارس شهر همدان در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. شرکت کنندگان شامل 417 کودک بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. در خوشه اول دو ناحیه از سطح شهر انتخاب شدند, در این مرحله از هر ناحیه پنج مدرسه و از هر مدرسه 50 نفر انتخاب شدند. پس از گردآوری داده ها با توجه به ریزش برخی داده های غیرقابل استفاده, تعداد نمونه نهایی 417 نفر شد. سپس مقیاس های حساسیت به تقویت, عواطف مثبت و منفی و افسردگی, اضطراب و استرس در بین شرکت کنندگان به منظور پاسخ گویی اجرا شد. پایایی آزمون به وسیله آلفای کرونباخ, بازآزمایی و شاخص دونیم سازی ارزیابی شد, روایی هم زمان با سایر مقیاس ها برای تعیین روایی مقیاس حساسیت به تقویت صورت گرفت. ساختار عاملی تأییدی با تحلیل عاملی بررسی شد. یافته ها تحلیل عاملی نشان داد مقیاس حساسیت به تقویت سه عامل دارد و بررسی پایایی آزمون از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برای عامل های جنگ وگریز, بازداری رفتاری و فعال ساز رفتاری (0/75, 0/76 و 0/68), بازآزمایی (0/48, 0/56 و 0/61) و شاخص دونیم سازی (0/56, 0/51 و 0/67) نشان دهنده ثبات مقیاس بود. روایی ملاکی سیستم حساسیت به تقویت با دیگر مقیاس ها نشان از روایی واگرایی و همگرایی مطلوبی (P<0/05) داشت. نتیجه گیری درمجموع, یافته ها نشان داد مقیاس حساسیت به تقویت ویژگی های روان سنجی مطلوبی بین کودکان مطالعه شده دارد. با این حال به نظر می رسد زیرمؤلفه های مقیاس حساسیت به تقویت ثبات درونی پایینی بین کودکان مطالعه شده نسبت به نسخه اصلی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امیری، سهراب، بابایی نادینلویی، کریم، و قاسم زاده، مهدی. (1397). پایایی, روایی و ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس حساسیت به تقویت کودکان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 24(4 )، 444-457. SID. https://sid.ir/paper/16991/fa

    Vancouver: کپی

    امیری سهراب، بابایی نادینلویی کریم، قاسم زاده مهدی. پایایی, روایی و ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس حساسیت به تقویت کودکان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1397؛24(4 ):444-457. Available from: https://sid.ir/paper/16991/fa

    IEEE: کپی

    سهراب امیری، کریم بابایی نادینلویی، و مهدی قاسم زاده، “پایایی, روایی و ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس حساسیت به تقویت کودکان،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 24، no. 4 ، pp. 444–457، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16991/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا