مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,122
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

781
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد پانزده عنوان از کتابهای تاریخ ادبیات فارسی: گامی به سوی بهبود حوزه های پژوهشی و آموزشی (نقد کتاب)

صفحات

 صفحه شروع 363 | صفحه پایان 383

چکیده

 تاریخ, نقطه آغاز و تکیه گاه پژوهشهای گوناگون بوده است و هر پژوهشگری ناگزیر است برای ارائه رهیافتهای نوین خویش, به راهی که متقدمان درنوردیده اند, با رویکردی انتقادی بنگرد. هر نسلی, باید قرائت و برآیندی متناسب با دیالکتیک «تاریخ و روزگار خود» را ارائه دهد و از پیشینه فرهنگی خود پاسداری کند. نگارش تاریخ ادبیاتی نوین, همگام با دگرگونیهای امروزین جهانی, از رسالتهای سنگین پژوهشگران ایرانی است.نگارنده, این مقاله را با همین هدف نگاشته است و پانزده عنوان از مهمترین کتابهای تاریخ ادبیات فارسی را که نویسندگان خارجی و ایرانی نوشته اند, در بوته نقد قرار داده تا آزمونها و خطا های پژوهشگران پیشین را که تجربه ای است ارزشمند برای نگارش تاریخ ادبیاتی نوین, ارائه دهد. نبودن مبانی نظری مشخص درباره ماهیت, ماده و طبقه بندی تاریخهای ادبی, ایدئولوژی زدگی, غفلت از سخنوران زن و ادبیات فولکلور و قومی ایرانی, شعر شیفتگی و به کناره راندن ادبیات منثور, انبوهی شاعران و نویسندگان دست چندم که عرصه تحلیل و استنتاج را بر مولف تنگتر کرده, موازی نگری به جریانهای تاریخی و ادبی, داوریهای کلی و بدون دقت برآمده از تذکره های قدیم فارسی, لغزشهای خوانشی در نسخه های خطی و انتساب آنها به صاحبانشان, نبودن نگرش تطبیقی در آثار پژوهشگران ایرانی و کژ فهمی پژوهشگران خارجی و برداشتهای اشتباه آنان از زبان فارسی از مهمترین کاستیهای تاریخ ادبیاتهای پیشین است. نگارنده, در پایان, بر اساس یافته های پژوهش خود, پیشنهاد هایی را در دو محور پژوهشی و آموزشی برای فراهم شدن بستر نگارش تاریخ ادبیاتی نوین ارائه کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، مرتضی. (1392). نقد پانزده عنوان از کتابهای تاریخ ادبیات فارسی: گامی به سوی بهبود حوزه های پژوهشی و آموزشی (نقد کتاب). سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 6(4 (پی در پی 22))، 363-383. SID. https://sid.ir/paper/170395/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری مرتضی. نقد پانزده عنوان از کتابهای تاریخ ادبیات فارسی: گامی به سوی بهبود حوزه های پژوهشی و آموزشی (نقد کتاب). سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1392؛6(4 (پی در پی 22)):363-383. Available from: https://sid.ir/paper/170395/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی حیدری، “نقد پانزده عنوان از کتابهای تاریخ ادبیات فارسی: گامی به سوی بهبود حوزه های پژوهشی و آموزشی (نقد کتاب)،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 6، no. 4 (پی در پی 22)، pp. 363–383، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/170395/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button