مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

747
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همه گیرشناسی اختلال های خواب در دانش آموزان ابتدایی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 58

چکیده

 هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان فراوانی اختلال های خواب در کودکان مدارس ابتدایی شهرستان تهران بود. روش: برای انجام یک بررسی توصیفی- مقطعی یک پرسش نامه که دارای اطلاعاتی در زمینه ویژگی های جمعیت شناختی کودک, ساختار خانواده و رفتارهای خواب بود توسط والدین 692 کودک در مدارس ابتدایی شهر تهران تکمیل شد. داده های پژوهش به کمک روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری t و خی دو تحلیل گردید. یافته ها: اختلال های خواب در 41.6% کودکان مدارس ابتدایی گزارش شد. شایع ترین اختلال در این زمینه مقاومت در رفتن به بستر (20.7%) بود. شب ادراری تنها اختلال خوابی بود که در پسران فراوانی بیشتری داشت. در کودکان مادران خانه دار, اختلال خواب بیشتر از کودکان مادران شاغل گزارش گردید. فراوانی نابهنجاری خواب در کودکانی که پدرانشان تحصیلات دانشگاهی داشتند, کمتر بود. تحصیلات دانشگاهی مادر با فراوانی کمتر اختلال وحشت خواب و کابوس های شبانه همراه بود. داشتن رختخواب مشترک, ترس و نگرانی پیش از خواب و نداشتن زمان مشخص برای خواب با اختلال های خواب بیشتر همراه بود. نتیجه: اختلال های خواب در کودکان مدارس ابتدایی تهران شایع است. شایع ترین اختلال مقاومت در رفتن به بستر بود که با نداشتن برنامه ی مشخص برای خواب بیشترین رابطه را داشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پناغی، لیلی، کفاشی، احمد، و سراجی، مهرزاد. (1383). همه گیرشناسی اختلال های خواب در دانش آموزان ابتدایی شهر تهران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 10(2-1 (پیاپی 38-37))، 50-58. SID. https://sid.ir/paper/17152/fa

    Vancouver: کپی

    پناغی لیلی، کفاشی احمد، سراجی مهرزاد. همه گیرشناسی اختلال های خواب در دانش آموزان ابتدایی شهر تهران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1383؛10(2-1 (پیاپی 38-37)):50-58. Available from: https://sid.ir/paper/17152/fa

    IEEE: کپی

    لیلی پناغی، احمد کفاشی، و مهرزاد سراجی، “همه گیرشناسی اختلال های خواب در دانش آموزان ابتدایی شهر تهران،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 10، no. 2-1 (پیاپی 38-37)، pp. 50–58، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/17152/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button