مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

989
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانشی هگلی از فلسفة تاریخ اساطیری ایران در شاهنامة فردوسی با تأکید بر گفتار "خدایگان و بنده"

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 125

چکیده

شاهنامة فردوسی, حماسة منظوم اساطیری ایران, بر مدار ستیز نیروهای عینیت یافتة ناساز عالم, یعنی ایران و انیران و نبرد شخصیت ها و قهرمانان آن, می گردد؛ زیرا از دیدگاهی فلسفی, طرح هستیِ تاریخ اساطیری ایران هم اساساً بر مبنای هماویزی دوگانه های ناساز افکنده شده است. یکی از مهم ترین دیدگاه های فلسفی به تاریخ, نگرش فریدریش هگل, فیلسوف تاریخ گرای آلمانی, است. در این نگرش, ماهیت و هدف تاریخ, همان ماهیت انسان است و ماهیت انسان, رسیدن به خودآگاهی و آزادی است و این آزادی تنها به نحو تدریجی و دیالکتیکی تحقق پذیر است؛ از این رو, در فلسفة هگل, جنگ وسیله ای برای پیش بُرد دیالکتیک تاریخ به شمار می آید و ایجاد پیکار میان شخصیت های انسانی, به مثابة خدایگان و بنده, اساس رسیدن به خودآگاهی معرفی شده است. نبرد بین انسان ها در شاهنامة فردوسی هم گفتار «خدایگان و بنده» در فلسفة هگل را به ذهن متبادر می کند. در بخش اساطیری شاهنامه, دست یابی به خودآگاهی و تحقق آن در تاریخ اساطیری ایران, تنها از راه نبرد دو سوی مخالف, به مثابة خدایگان و بنده, در نبردهای بین جمشید و ضحاک, ضحاک و کاوه (و آن گاه فریدون), فرزندان فریدون, شهادت ایرج و کین خواهیِ (دادباوری) او به وسیلة منوچهر روی می دهد. این جستار, با رویکردی تحلیلی توصیفی به تحلیل فلسفة تاریخ شاهنامة فردوسی, با تأکید بر گفتار «خدایگان و بنده» پرداخته و به این نتیجه رسیده است که در این حماسة اساطیری, همة ستیزگی ها هر بار به گونه ای آمیختگیِ وحدت بخش نائل می آیند که هم تراز لحظه های سنتز یا هم نهاد دیالکتیکی هگلی و در حقیقت, اسباب فراگرد تاریخی و راه رسیدن به خودآگاهی و آزادی از رهگذری دیالکتیکی است و این همان امکان خوانش فلسفة تاریخ اساطیری ایران در شاهنامة فردوسی برپایة فلسفة تاریخ هگلی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتحی، چیمن، محرمی، رامین، ظهیری ناو، بیژن، و گیتی، شهریار. (1398). خوانشی هگلی از فلسفة تاریخ اساطیری ایران در شاهنامة فردوسی با تأکید بر گفتار "خدایگان و بنده". زبان و ادبیات فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی)، 27(86 )، 103-125. SID. https://sid.ir/paper/173370/fa

    Vancouver: کپی

    فتحی چیمن، محرمی رامین، ظهیری ناو بیژن، گیتی شهریار. خوانشی هگلی از فلسفة تاریخ اساطیری ایران در شاهنامة فردوسی با تأکید بر گفتار "خدایگان و بنده". زبان و ادبیات فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی)[Internet]. 1398؛27(86 ):103-125. Available from: https://sid.ir/paper/173370/fa

    IEEE: کپی

    چیمن فتحی، رامین محرمی، بیژن ظهیری ناو، و شهریار گیتی، “خوانشی هگلی از فلسفة تاریخ اساطیری ایران در شاهنامة فردوسی با تأکید بر گفتار "خدایگان و بنده"،” زبان و ادبیات فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی)، vol. 27، no. 86 ، pp. 103–125، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/173370/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا