مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوه های بازنمایی مؤلف پنهان و خوانندة پنهان در بررسی رمان گاوخونی و فیلم اقتباسی آن

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 80

چکیده

مؤلف پنهان و خوانندة پنهان از مؤلفه های الگوی ارتباط روایی است که نقش برجسته ای در واکاوی و دریافت عناصر پنهان در متن ایفا می کند؛ ازاین رو, بررسی آن در آثار هنری از لایه-های زیرساختی روایت پرده برمی دارد و دریچه های تازه ای را به روی فهم مخاطب می گشاید. افزون بر آن, نشان می دهد که کدام یک از رسانه های رمان یا فیلم, بهتر توانسته است گره های رسانة هم عرض خود را در جهت فهم بهتر مخاطب باز کند. رمان گاوخونی و فیلم اقتباسی آن نیز از جمله آثاری اند که پیرنگ ارائه شده در آنها, نه علّی و معلولی, بلکه درونی و سیال است. مخاطب در چنین فضایی باید با رمزگشایی از نشانه های متنی به بررسی چگونگی شکل گیری نگاه و ذهنیت شخصیت ها بپردازد. اقتباس افخمی از رمان گاوخونی اقتباسی کاملاً وفادار است و همة عناصر داستان در فیلم هم عیناً تکرار شده اند, اما افخمی از این عناصر در جهت ارائة مفاهیم ایدئولوژیک مورد نظر خود سود جسته است. تکرار یکی از این شیوه هاست که هم نویسنده و هم کارگردان از آن برای انتقال مفاهیم به مخاطب استفاده کرده اند. این پژوهش قصد دارد با روش توصیفی تحلیلی و رویکرد روایت شناختی و میان رشته ای, به بررسی و تحلیل شیوه های بازنمایی مؤلف پنهان و خوانندة پنهان در دو رسانة رمان و فیلم بپردازد و ازآنجاکه نویسنده و خوانندة هر عصری به درون اثر پرتاب می شوند و مطابق انتظاراتشان معانی تازه ای کشف می کنند, در اینجا نیز معانی تازه ای از متن روایی گاوخونی و فیلم اقتباسی آن برای مخاطب آشکار می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تسلیمی، علی، محمودی بختیار، بهروز، رنجبر، محمود، و رسولی گروی، فخری. (1398). شیوه های بازنمایی مؤلف پنهان و خوانندة پنهان در بررسی رمان گاوخونی و فیلم اقتباسی آن. زبان و ادبیات فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی)، 27(86 )، 61-80. SID. https://sid.ir/paper/173379/fa

    Vancouver: کپی

    تسلیمی علی، محمودی بختیار بهروز، رنجبر محمود، رسولی گروی فخری. شیوه های بازنمایی مؤلف پنهان و خوانندة پنهان در بررسی رمان گاوخونی و فیلم اقتباسی آن. زبان و ادبیات فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی)[Internet]. 1398؛27(86 ):61-80. Available from: https://sid.ir/paper/173379/fa

    IEEE: کپی

    علی تسلیمی، بهروز محمودی بختیار، محمود رنجبر، و فخری رسولی گروی، “شیوه های بازنمایی مؤلف پنهان و خوانندة پنهان در بررسی رمان گاوخونی و فیلم اقتباسی آن،” زبان و ادبیات فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی)، vol. 27، no. 86 ، pp. 61–80، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/173379/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button