مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,918
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه جهانی شدن و نقش آن در تعلیم و تربیت

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 24

چکیده

 جهانی شدن, مفهومی است که هم به فشرده شدن جهان و هم به تشدید آگاهی درباره جهان به عنوان یک کل و هم وابستگی متقابل و واقعی جهان و هم به آگاهی و یکپارچگی جهان اشاره دارد. جهانی شدن فرایندی است که در ابعاد مختلف زندگی بشر به ویژه در بعد تولید, حکومت, جامعه, دانش, فرهنگ و تعلیم و تربیت, تاثیراتی را به شرح زیر بجا گذاشته است. در قلمرو تولید: جهانی شدن به میزان قابل توجهی جایگاه سرمایه داری را به عنوان ساختار غالب تولید در تاریخ معاصر, تقویت کرده است. در قلمرو حکومت: جهانی شدن نقش اصلی را در ظهور حکومت پساخودمختار داشته است. در قلمرو جامعه: جهانی شدن معاصر جایگاه ملیت را به عنوان چارچوب اصلی همبستگی جمعی, به طور بنیادی تضعیف نکرده, بلکه به سست شدن برخی از پیوندهای میان ملت ها و دولت ها کمک کرده است. در قلمرو دانش ساختار دانش, همراه با چارچوب جامعه, حکومت و تولید چهارمین جنبه اصلی نظام اجتماعی را تشکیل می دهد. اثرات جهانی شدن بر دانش را می توان در ابعاد معرفت شناسی, هستی شناسی, روش شناسی و زیبا شناسی نام برد. و در بعد تاثیر جهانی شدن بر تعلیم و تربیت می توان گفت که, امروزه تغییرات اجتماعی-اقتصادی ساختارهای آموزش و پرورش را متاثر ساخته است و نیاز به تغییر محتوا و ساختارهای آموزشی را مورد تاکید قرار داده است. بسیاری از مطالعات بر این نکته دلالت دارند که اصلاحات آموزشی با تغییرات اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی پیوند خورده است. با این وجود پدیده جهانی شدن چالش تجربی جدیدی را مطرح ساخته است. جهانی شدن نیاز به سازماندهی مجدد دنیای بازار کار و اقتصاد را عنوان می کند و در نتیجه نیاز فزاینده ای به دانش و اطلاعات نو را به وجود آورده است. به طور کلی جهانی شدن فرایندی است که حاکمیت و هویت فرهنگی ملل را در سطوح خرد و کلان تحت تاثیر قرار داده است, لذا نظام های آموزشی که انتقال دهنده, معرفت بشری به دانش آموختگان خود هستند, نمی توانند خود را جدا و یا به دور از این فرایند رو به گسترش در نظر گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جهانیان، رمضان. (1389). نظریه جهانی شدن و نقش آن در تعلیم و تربیت. علوم سیاسی، -(13)، 5-24. SID. https://sid.ir/paper/174065/fa

    Vancouver: کپی

    جهانیان رمضان. نظریه جهانی شدن و نقش آن در تعلیم و تربیت. علوم سیاسی[Internet]. 1389؛-(13):5-24. Available from: https://sid.ir/paper/174065/fa

    IEEE: کپی

    رمضان جهانیان، “نظریه جهانی شدن و نقش آن در تعلیم و تربیت،” علوم سیاسی، vol. -، no. 13، pp. 5–24، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/174065/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button