مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,326
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,667
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش تکنیک خودنظارتی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 100

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تکنیک خودنظارتی بر نشانه های اضطراب اجتماعی دانش آموزان انجام گرفت.روش کار: برای ارزیابی اثربخشی این روش, از طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون, همراه با گروه گواه استفاده شد. بدین منظور 30 نفر از دانش آموزان دختر مدارس دوره دوم متوسطه شهر تبریز که در اجرای اولیه پرسشنامه هراس اجتماعی بالاترین نمره را کسب کرده بودند و بر طبق فرم سلامت روانی SCL-90-R (غربال گری اولیه) سابقه سایر اختلالات روانی نداشتند و از نظر بهره هوشی باهم همتا شده بودند, با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و غربال گری انتخاب شدند و این افراد به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. پس از انتساب تصادفی آزمودنی ها پرسشنامه هراس اجتماعی در پیش آزمون در مورد اعضای هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش در هفت جلسه آموزش راهبرد خودنظارتی گروهی شرکت کردند, ولی گروه گواه هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. پس از پایان جلسات درمانی, پس آزمون اجرا شد و پس ازیک ماه پی گیری انجام گرفت. داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها تفاوت معناداری را در نمره های اضطراب اجتماعی دو گروه نشان داد (p³0.01) به طوری که میانگین نمرات نشانه های اضطراب اجتماعی گروه آزمایش در مراحل پس آزمون و پی گیری پایین تر از گروه گواه بود.نتیجه گیری: این مطالعه توصیه هایی را برای روانشناسان, مشاوران, والدین و معلمان در زمینه استفاده موثر از روش خودنظارتی دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صمدی، زهرا، میرنسب، میرمحمود، و فتحی آذر، اسکندر. (1397). اثربخشی آموزش تکنیک خودنظارتی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 11(1 )، 93-100. SID. https://sid.ir/paper/174169/fa

Vancouver: کپی

صمدی زهرا، میرنسب میرمحمود، فتحی آذر اسکندر. اثربخشی آموزش تکنیک خودنظارتی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1397؛11(1 ):93-100. Available from: https://sid.ir/paper/174169/fa

IEEE: کپی

زهرا صمدی، میرمحمود میرنسب، و اسکندر فتحی آذر، “اثربخشی آموزش تکنیک خودنظارتی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 11، no. 1 ، pp. 93–100، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/174169/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا