مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

710
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

496
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه رعایت اصول نسخه نویسی در نسخ کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و کادر غیرآموزشی در سال 1391

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 71

چکیده

 مقدمه و هدف: رعایت اصول نسخه نویسی احتمال تجویز درست و به تبع آن بهبودی بیمار را بدنبال دارد و از میزان هزینه های غیرضروری می کاهد. بهمین منظور این مطالعه با هدف تعیین میزان رعایت اصول نسخه نویسی در نسخ مربوط به کادرآموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان شامل متخصصین ,دستیاران و اینترن ها و مقایسه آن با نسخ کادرغیرآموزشی, متخصصین و پزشکان عمومی در خارج از دانشگاه انجام شد.روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد که به روش دو مرحله ای تصادفی شده بر روی نسخ ارائه شده به داروخانه های شهر همدان و داروخانه های بیمارستان ها صورت گرفت. در مجموع 800 نسخه از 15 داروخانه جمع آوری شد و اطلاعات آنها توسط آزمونهای t , انالیز واریانس و پست هاک مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.نتایج: در نسخ بررسی شده میانگین امتیاز رعایت اصول نسخه نویسی در گروه غیر آموزشی بهتر از کادر آموزشی (10.1 در برابر 9.6) بود (P<0.05). در هر دو گروه, فوق تخصص ها بهتر از سایر گروه ها عمل کرده بودند (10.6 و 11.5) و گروه اینترن ها پایین ترین آمار را در کادر آموزشی داشتند (8.95). میانگین اقلام دارویی در کادر آموزشی 2.99 و در غیر آموزشی 3.24 عدد بدست آمد.نتیجه نهایی: با توجه به نتایج بدست آمده اصول نسخه نویسی در شهر همدان همانند بسیاری از شهرهای کشور در مقایسه با دیگر کشورها بخوبی رعایت نمی شود. در نسخ کادر آموزشی میانگین اقلام دارویی کمتر ولی عدم رعایت اصول نسخه نویسی بیشتر بود. توصیه می گردد مطالعاتی در زمینه بررسی علل این امر وبدنبال آن راه حل مناسب ارائه گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زراعتی، فاطمه، عراقچیان، ملیحه، اثنی عشری، فرزانه، صانعی، اکرم، و ترکاشوند، عفت. (1393). مقایسه رعایت اصول نسخه نویسی در نسخ کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و کادر غیرآموزشی در سال 1391. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، 21(1 (مسلسل 71))، 66-71. SID. https://sid.ir/paper/17467/fa

    Vancouver: کپی

    زراعتی فاطمه، عراقچیان ملیحه، اثنی عشری فرزانه، صانعی اکرم، ترکاشوند عفت. مقایسه رعایت اصول نسخه نویسی در نسخ کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و کادر غیرآموزشی در سال 1391. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)[Internet]. 1393؛21(1 (مسلسل 71)):66-71. Available from: https://sid.ir/paper/17467/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه زراعتی، ملیحه عراقچیان، فرزانه اثنی عشری، اکرم صانعی، و عفت ترکاشوند، “مقایسه رعایت اصول نسخه نویسی در نسخ کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و کادر غیرآموزشی در سال 1391،” مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، vol. 21، no. 1 (مسلسل 71)، pp. 66–71، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/17467/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا