مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,180
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,193
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی ویژگیهای مهم دانشگاه های هزاره سوم به منظور ارایه چارچوبی مناسب برای دانشگاه های ایران در راستای حرکت از دانشگاه های سنتی به دانشگاه های نوین

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 105

چکیده

 با توجه به نقش بسیار مهم دانشگاه ها در عصر رسانه ها و شکل گیری جامعه اطلاعاتی و با توجه به پدیده جهانی شدن و نفوذ بازار بی کنترل فرهنگ غرب که موجب گردیده بسیاری از ضد ارزشها به صورت ارزش و مشروع جلوه کرده و جامعه دانشگاهی را در معرض آسیب و تهدید قرار دهد, پژوهش حاضر با هدف ارایه چارچوبی به منظور نهادینه کردن مولفه های دانشگاه هزاره سوم در دانشگاه های ایران به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. برای تحقق هدف کلی ابتدا تعداد 83 بعد و مولفه از طریق مطالعه منابع مربوط شناسایی شد و چارچوب پیشنهادی مطابق با مولفه های تنظیم شده در دو قسمت اهداف و فلسفه چار چوب و چارچوب ادراکی شکل گرفت.جامعه آماری این پژوهش را اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه های اصفهان, صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی تشکیل داده اند. به منظور تعیین چارچوب نهایی پرسشنامه بر روی یک نمونه آماری متشکل از 200 نفر از افراد جامعه آماری اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین, انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی) استفاده گردید. اهم یافته های این پژوهش از این قرار است: -1 تدوین مهمترین مولفه ها و ویژگی های دانشگاه هزاره سوم -2 تدوین چارچوب مناسب برای دانشگاه های ایران و تعیین روایی سازه مولفه ها از طریق تحلیل عاملی. به این ترتیب بخش فلسفه و اهداف چارچوب با روایی سازه بالا تایید گردید, اما در بخش چهارچوب ادراکی ترکیب مولفه های اصلی تغییر یافت و 83 زیر مولفه که در چارچوب پیشنهادی ذیل شش مولفه اصلی قرار گرفته بود در 14 عامل توزیع گردید و به این ترتیب چارچوب نهایی به دست آمد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شاه طالبی، بدری. (1387). شناسایی ویژگیهای مهم دانشگاه های هزاره سوم به منظور ارایه چارچوبی مناسب برای دانشگاه های ایران در راستای حرکت از دانشگاه های سنتی به دانشگاه های نوین. پژوهشنامه تربیتی، 4(16)، 73-105. SID. https://sid.ir/paper/175253/fa

    Vancouver: کپی

    شاه طالبی بدری. شناسایی ویژگیهای مهم دانشگاه های هزاره سوم به منظور ارایه چارچوبی مناسب برای دانشگاه های ایران در راستای حرکت از دانشگاه های سنتی به دانشگاه های نوین. پژوهشنامه تربیتی[Internet]. 1387؛4(16):73-105. Available from: https://sid.ir/paper/175253/fa

    IEEE: کپی

    بدری شاه طالبی، “شناسایی ویژگیهای مهم دانشگاه های هزاره سوم به منظور ارایه چارچوبی مناسب برای دانشگاه های ایران در راستای حرکت از دانشگاه های سنتی به دانشگاه های نوین،” پژوهشنامه تربیتی، vol. 4، no. 16، pp. 73–105، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175253/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button