مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,384
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر سازمان دهنده های تصویری بر یادگیری و یادداری دانش سلامت دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 129

چکیده

 این پژوهش در قالب یک طرح نیمه آزمایشی با هدف تاثیر آموزش با استفاده از تکنیک های سازمان دهنده تصویری بر میزان یادگیری و یادداری دانش سلامت دانش آموزان در سال 1392 انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق, کلیه دانش آموزان پایه پنجم شهر ایلام بوده اند. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری مبتنی بر هدف و ابزار جمع آوری داده ها, پرسش نامه معلم ساخته بوده است. با توجه به ماهیت طرح های نیمه آزمایشی, دانش آموزان هفت کلاس, انتخاب و سپس, با رعایت اصل انتساب تصادفی در هفت گروه سازمان دهنده های تصویری شامل گروه های خویشاوند, شبکه لغات, گروه بندی شبکه ای, ماتریس های گروهی, نقشه های مفهومی ساده, نقشه های مفهومی استدلالی و زنجیره توالی جایگزین و طی ده جلسه در زمینه بهداشت فردی و عمومی در معرض آموزش قرار گرفتند. با استفاده از پرسش نامه, سطح دانش سلامت دانش آموزان گروه های آماری در سه مرحله, قبل از مداخله (پیش آزمون), بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشی (پس آزمون اول) و دو هفته پس از اتمام دوره ها و بدون اعلام قبلی (پس آزمون دوم) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج آزمون واریانس یک طرفه حاکی از وجود تفاوت معنادار بین یادگیری (تفاوت پس آزمون اول و پیش آزمون) و یادداری (تفاوت پس‎آزمون دوم و پیش آزمون) گروه ها و برتری روش های شبکه لغات, نقشه های مفهومی ساده, گروه های هم‎خانواده و ماتریس های گروهی بود. نتایج تجزیه کوواریانس نیز میزان تاثیر روش آموزشی در یادگیری را 8%, برآورد نموده است. بنابراین, با تکیه بر نتایج این پژوهش می توان تاثیر سازمان دهنده های تصویری را مثبت و قابل قبول برآورد نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتحی، رقیه، و مهدی زاده، حسین. (1394). تاثیر سازمان دهنده های تصویری بر یادگیری و یادداری دانش سلامت دانش آموزان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6(1 (پیاپی 21))، 113-129. SID. https://sid.ir/paper/175333/fa

    Vancouver: کپی

    فتحی رقیه، مهدی زاده حسین. تاثیر سازمان دهنده های تصویری بر یادگیری و یادداری دانش سلامت دانش آموزان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی[Internet]. 1394؛6(1 (پیاپی 21)):113-129. Available from: https://sid.ir/paper/175333/fa

    IEEE: کپی

    رقیه فتحی، و حسین مهدی زاده، “تاثیر سازمان دهنده های تصویری بر یادگیری و یادداری دانش سلامت دانش آموزان،” فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، vol. 6، no. 1 (پیاپی 21)، pp. 113–129، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175333/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button