مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,509
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

561
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مولفه های برنامه درسی مبتنی بر وب بر اساس دیدگاه دبیران و کارشناسان

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 81

چکیده

 هدف از این پژوهش, ارایه الگویی برای تدوین برنامه درسی مبتنی بر وب است. این تحقیق, به صورت توصیفی ـ تحلیلی بوده و با عنایت به پرسش های تحقیق از نوع کاربردی است. جامعه آماری, شامل 524 نفر از دبیران هنرستان های فنی ـ حرفه ای و 58 نفر از کارشناسان علوم تربیتی شهرستان لاهیجان در سال 1393 بود که از این تعداد 308 نفر از دبیران و 58 نفر از کارشناسان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسش نامه محقق ساخته متشکل از 72 سوال برنامه درسی مبتنی بر وب است. برای بررسی روایی سازه پرسش نامه, از برآورد کفایت نمونه برداری (KMO) و آزمون کرویت بارتلت که حکایت از وجود شرایط مناسب اجرای تحلیل عاملی دارند, استفاده شد. پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.94 برآورد شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تحلیل عاملی استفاده شد. تحلیل عاملی بر پایه روش تحلیل مولفه های اصلی, انجام گرفت و نتایج نشان داد, برنامه درسی مبتنی بر وب, شش مولفه اساسی دارد و قابل مدل سازی است. این تعداد مولفه ها روی هم 51.280 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کنند. در مرحله نهایی با استفاده از چرخش Olbimin ماتریس عاملی ساختار ساده عامل ها به دست آمد. عامل ها تحت عناوین اهداف و نیازها, محتوا و منابع, شیوه های یاددهی ـ یادگیری, اجرا و ارزشیابی نام گذاری شدند. در نهایت با توجه به این شش عامل موثر بر برنامه درسی مبتنی بر وب, مدل مفهومی آن طراحی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظم پور، اسماعیل، گلشاهی، مریم، و شاه بهرامی، نوشین. (1394). شناسایی مولفه های برنامه درسی مبتنی بر وب بر اساس دیدگاه دبیران و کارشناسان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(3 (پیاپی 19))، 61-81. SID. https://sid.ir/paper/175339/fa

    Vancouver: کپی

    کاظم پور اسماعیل، گلشاهی مریم، شاه بهرامی نوشین. شناسایی مولفه های برنامه درسی مبتنی بر وب بر اساس دیدگاه دبیران و کارشناسان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی[Internet]. 1394؛5(3 (پیاپی 19)):61-81. Available from: https://sid.ir/paper/175339/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل کاظم پور، مریم گلشاهی، و نوشین شاه بهرامی، “شناسایی مولفه های برنامه درسی مبتنی بر وب بر اساس دیدگاه دبیران و کارشناسان،” فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، vol. 5، no. 3 (پیاپی 19)، pp. 61–81، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175339/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا