مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,215
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

628
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی ابزاری برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 52

چکیده

 هدف اساسی این پژوهش, طراحی ابزاری روا و معتبر برای سنجش مهارت های سواد اطلاعاتی دانشجویان در بافت نظام های آموزش از دور بوده است. روش تحقیق, توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان در سال تحصیلی 91-1390, به تعداد 28530 نفر تشکیل می دادند. شیوه نمونه گیری, تصادفی خوشه ای بود و بر این اساس تعداد 387 نفر از دو مرکز, بر اساس فرمول نمونه گیری کرجسی و مورگان انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات, ابزاری به نام پرسش نامه سنجش سواد اطلاعاتی توسط محقق بر اساس معیارهای علمی و مبتنی بر طیف لیکرت ساخته شد. این ابزار دربرگیرنده 5 مولفه (مبتنی بر 5 استاندارد سواد اطلاعاتی) و 30 گویه است که آزمودنی باید آن را به شیوه خود - ارزیابی پاسخ دهد. برای مناسب سازی گویه های آن از توان افتراقی و برای بررسی روایی آن از روایی محتوایی, صوری و سازه (روایی همگرا و تحلیل عاملی) استفاده شد. بر این اساس, میزان همبستگی بین این آزمون و آزمون اصغرنیا (1388) در روایی همگرا 0.77 بود. هم چنین نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی (به روش تحلیل مولفه های اصلی) بر روی پرسش نامه منجر به استخراج 6 عامل با واریانس تراکمی نزدیک 66 درصد گردید. برای تعیین میزان پایایی آن به شیوه همسانی درونی نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که برای کل گویه ها 0.94 محاسبه شد. نتایج نشان داد که «پرسش نامه سنجش سواد اطلاعاتی» برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان در بافت نظام های آموزش از دور مناسب بوده و از روایی و پایایی لازم برخوردار است. نتیجه دیگر پژوهش نیز نشان داد که بین سن و سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یزدانی، فریدون. (1391). طراحی ابزاری برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(4 (پیاپی 8))، 29-52. SID. https://sid.ir/paper/175443/fa

    Vancouver: کپی

    یزدانی فریدون. طراحی ابزاری برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی[Internet]. 1391؛2(4 (پیاپی 8)):29-52. Available from: https://sid.ir/paper/175443/fa

    IEEE: کپی

    فریدون یزدانی، “طراحی ابزاری برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان،” فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 29–52، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175443/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا