مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,464
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتقاء مهارت خواندن و درک مطلب از طریق آموزش راهبردهای فراشناختی: تاثیر رشته تحصیلی و جنسیت

صفحات

 صفحه شروع 134 | صفحه پایان 157

چکیده

 تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر مهارت خواندن و درک مطلب دانشجویان سال اول در درس زبان عمومی انجام گرفت. آزمودنی ها شامل هشت گروه دانشجویان سال اول در قالب هشت کلاس هر یک با حدود سی زبان آموز در چهار رشته تحصیلی مدیریت, روان شناسی, مهندسی مکانیک و مهندسی کامپیوتر بودند که به طور تصادفی به چهار گروه تحقیق و چهار گروه شاهد تعیین شدند. ابتدا با انجام آزمون استاندار سطح مبتدی و تحلیل نمرات این آزمون با استفاده از تحلیل واریانس, همگنی اولیه گروه ها در انگلیسی عمومی تایید شده و سپس مطالب آموزشی یکسانی در همه گروه ها به مدت 6 جلسه تدریس شد گردید. در گروه های تحقیق یک جلسه کامل به تدریس صریح 3 مجموعه راهبردهای فراشناختی و 5 راهبرد خواندن شامل درک کلیات متن, درک جزئیات متن, پیش خوانی مطلب, استفاده از نشانه های بافتی و استنتاج پرداخته شد. در طول شش جلسه آموزشی و حین تدریس فصل های مختلف کتاب نیز آموزش های مشابه و مختصری در ابتدای هر جلسه و در حین انجام فعالیت های آموزشی با هدف ایجاد آگاهی فراشناختی در گروه های تحقیق انجام گردید. تحلیل داده های تحقیق حاصل از پس آزمون خواندن و درک مطلب نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی در درس زبان عمومی توانسته بود خواندن و درک مطلب آزمودنی های مونث و مذکر را ارتقا بخشد. گرچه دانشجویان رشته کامپیوتر بالاترین میانگین را در آزمون پایانی کسب نمودند, ضریب تاثیر پایین نشانگر تاثیر جزئی رشته تحصیلی بر نتایج بود. معلمان و اساتید زبان, مولفان کتاب ها و مطالب آموزشی و مربیان می توانند نتایج تحقیق حاضر را مورد استفاده قرار دهند.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد, لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیفوری، زهره. (1391). ارتقاء مهارت خواندن و درک مطلب از طریق آموزش راهبردهای فراشناختی: تاثیر رشته تحصیلی و جنسیت. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، 5(11)، 134-157. SID. https://sid.ir/paper/181260/fa

    Vancouver: کپی

    سیفوری زهره. ارتقاء مهارت خواندن و درک مطلب از طریق آموزش راهبردهای فراشناختی: تاثیر رشته تحصیلی و جنسیت. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی[Internet]. 1391؛5(11):134-157. Available from: https://sid.ir/paper/181260/fa

    IEEE: کپی

    زهره سیفوری، “ارتقاء مهارت خواندن و درک مطلب از طریق آموزش راهبردهای فراشناختی: تاثیر رشته تحصیلی و جنسیت،” پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، vol. 5، no. 11، pp. 134–157، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/181260/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button