مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,137
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,511
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد گلستان سعدی از دیدگاه نظریه شناختی-اجتماعی بندورا

صفحات

 صفحه شروع 461 | صفحه پایان 484

چکیده

گلستان, تاثیرگذارترین کتاب نثر در ادبیات فارسی است که سعدی, شاعر و نویسنده پارسی گوی در آن به ذکر واقعیات زندگی انسان و نصایح اخلاقی, در یک دیباچه و هشت باب به نثر مُسَّجَع پرداخته است. امروزه بررسی رفتارهای مختلف انسانی در گلستان از منظر روان شناسی قابل تأمل است. این پژوهش, به دور از ملاک ارزش گذاری, به روش مقایسه ای بر آن است تا نظرات سعدی را در حکایت های گلستان با نظریه شناختی-اجتماعی بندورا مقایسه کند. شیوه پژوهش, کتابخانه ای و اسنادپژوهی است و روش تحلیل نیز جنبه تطبیقی دارد و در طرح هر مفهوم به نمونه های چندی اشاره شده است. یافته های پژوهش, حاکی از آن است که ﺳ ﻌ ﺪ ی از ﻗ ﺎ ﻟ ﺐ ﺣ ﻜ ﺎ ﻳ ﺖ ﺑ ﺮ ای ﺑ ﻴ ﺎ ن ﺑ ﻬ ﺘ ﺮ ﻳ ﻦ روش های زﻧ ﺪ ﮔ ﻲ ﺑ ﻬ ﺮ ه می گیرد و سعی دارد ﺑ ﺮ ای ﺑ ﻬ ﺒ ﻮ د رواﺑ ﻂ و رﻓ ﺘ ﺎ رﻫ ﺎ ی اﻧ ﺴ ﺎ ﻧ ﻲ , راﻫ ﻜ ﺎ رﻫ ﺎ ﻳ ﻲ ﺑ ﻪ ﻣ ﺨ ﺎ ﻃ ﺐ ﺧ ﻮ د اراﺋ ﻪ نماید. این مفاهیم اﻣ ﺮ وزه ﺑ ﺎ ﻧ ﻈ ﺮ ﻳ ﻪ شناختی-اجتماعی بندورا ﻣ ﻄ ﺎ ﺑ ﻘ ﺖ دارد. نتایج تحقیق نشان می دهد که سعدی به مفاهیم عمده نظریه شناختی-اجتماعی بندورا نظیرِ یادگیری مشاهده ای و فرایند مؤثر بر آن, موجبیت متقابل و عاملیت انسانی در حکایات پرداخته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علایی، رقیه، علایی خرایم، سارا، و ویسکرمی، حسنعلی. (1397). نقد گلستان سعدی از دیدگاه نظریه شناختی-اجتماعی بندورا. پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان های خارجی)، 23(2 )، 461-484. SID. https://sid.ir/paper/182351/fa

    Vancouver: کپی

    علایی رقیه، علایی خرایم سارا، ویسکرمی حسنعلی. نقد گلستان سعدی از دیدگاه نظریه شناختی-اجتماعی بندورا. پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان های خارجی)[Internet]. 1397؛23(2 ):461-484. Available from: https://sid.ir/paper/182351/fa

    IEEE: کپی

    رقیه علایی، سارا علایی خرایم، و حسنعلی ویسکرمی، “نقد گلستان سعدی از دیدگاه نظریه شناختی-اجتماعی بندورا،” پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان های خارجی)، vol. 23، no. 2 ، pp. 461–484، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/182351/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button