مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,765
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,202
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آموزش مهارت حل مساله ابداعی بر تفکر خلاق، تفکرانتقادی، تفکرعلمی و خودکارآمدی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تحت شرایط بیوریتم فکری متفاوت

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 22

کلیدواژه

حل مساله ابداعی (تریز)Q2

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر آموزش مهارت حل مساله ابداعی بر تفکرخلاق, تفکرعلمی, تفکرانتقادی و خودکارآمدی دانشجویان, تحت شرایط بیوریتم متفاوت انجام گرفت. برای این منظور نمونه ای به اندازه 120 نفر از دانشجویان دختر گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به دو روش نمونه گیری تصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند که در نهایت به علت افت آزمودنی تعداد 116 نفر, در شش گروه شامل گروه آزمایش 2 و 1, گروه کنترل 2 و 1 و گروه پلاسیبو 2 و 1 مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد که متشکل از یک متغیر مستقل آموزش تریز, یک متغیر تعدیل کننده بیوریتم فکری و متغیرهای وابسته تفکرخلاق, انتقادی, علمی و خودکارآمدی بود. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مهارت های تفکرانتقادی کالیفرنیا فرم ب (1977), آزمون خلاقیت دکتر عابدی (1373), مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه تفکرعلمی لیانگ و همکاران (2006) بود. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد آموزش تریز تحت شرایط بیوریتم فکری بالا, باعث افزایش تفکرخلاق, تفکرانتقادی, تفکرعلمی و خودکارآمدی دانشجویان می شود. به عبارت دیگر درحالیکه آموزش تریز باعث افزایش ابعاد مختلف تفکر و خودکارآمدی می شود, بیوریتم فکری متفاوت (مثبت و منفی) باعث تعدیل آن می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ساکن آذری، رعنا، هاشمیان، کیانوش، و شریفی، حسن پاشا. (1393). اثر آموزش مهارت حل مساله ابداعی بر تفکر خلاق, تفکرانتقادی, تفکرعلمی و خودکارآمدی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز, تحت شرایط بیوریتم فکری متفاوت. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 7(27)، 7-22. SID. https://sid.ir/paper/183345/fa

Vancouver: کپی

ساکن آذری رعنا، هاشمیان کیانوش، شریفی حسن پاشا. اثر آموزش مهارت حل مساله ابداعی بر تفکر خلاق, تفکرانتقادی, تفکرعلمی و خودکارآمدی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز, تحت شرایط بیوریتم فکری متفاوت. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1393؛7(27):7-22. Available from: https://sid.ir/paper/183345/fa

IEEE: کپی

رعنا ساکن آذری، کیانوش هاشمیان، و حسن پاشا شریفی، “اثر آموزش مهارت حل مساله ابداعی بر تفکر خلاق, تفکرانتقادی, تفکرعلمی و خودکارآمدی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز, تحت شرایط بیوریتم فکری متفاوت،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 7، no. 27، pp. 7–22، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183345/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا