مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,382
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,041
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی دو روش ابداعانه حل مساله و بارش مغزی بر میزان خلاقیت دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 120

چکیده

 زمینه: پژوهش های حوزه خلاقیت در سال های اخیر بسیار فزونی یافته است. به خصوص که گرایش به خلاقیت سازمانی با رویکردهای تربیتی با رشد چشمگیری همراه بوده است.هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی دو روش ابداعانه حل مساله و بارش مغزی بر میزان خلاقیت دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در نیمسال اول تحصیلی 89-1388 بوده است.روش: روش تحقیق در پژوهش مذکور, تجربه ایی با در نظر داشتن گروه آزمایش و کنترل بود. گروه آزمایش و کنترل شامل دانشجویان آموزش یادگیری الکترونیکی در نیمسال اول سال تحصیلی (89-1388) دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده است. طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل از دو گروه آزمودنی تشکیل شد. هر دو گروه دو بار مورد اندازه گیری قرار گرفتند, اولین اندازه گیری با اجرای یک پیش آزمون و دومین به وسیله پس آزمون صورت گرفت. به منظور تشکیل گروه ها محقق با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی, نیمی از آزمودنی ها را در گروه اول (30 نفر) و نیمی دیگر را در گروه دوم (30 نفر) جایگزین نمود, دو گروهی که به این ترتیب تشکیل شد مشابه هم بود و اندازه گیری متغیر وابسته (خلاقیت) برای هر دوی آنها در یک زمان و تحت یک موقعیت صورت گرفت. حجم نمونه برای دانشجویان آموزش الکترونیکی طبق فرمول 60 نفر محاسبه شد, ابزار اندازه گیری پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) و همچنین مقایسه نمرات دانشجویان تحت آموزش با روش ابداعانه حل مساله و بارش مغزی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و به منظور کنترل تاثیر نمرات پیش آزمون بر نمرات پس آزمون دو گروه, مقایسه دو گروه از روش آماری کوواریانس و به منظور بررسی میزان اثربخشی دو متغیر مستقل بر میزان خلاقیت از آزمون آماری تی (t) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان می دهد رویکردهای جدید خلاقیت مثل روش ابداعانه حل مساله نسبت به رویکردهایی چون بارش مغزی به خصوص در زمینه آموزش مجازی موثر واقع می شوند.نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش مزبور به ترتیب فرضیه ها عبارتست از: 1- وجود تاثیر معنادار دوره مهارت های تفکر خلاق با روش بارش مغزی, بر افزایش میزان خلاقیت دانشجویان تایید می شود. 2- وجود تاثیر معنادار دوره مهارت های تفکر خلاق با روش ابداعانه حل مساله, بر افزایش میزان خلاقیت دانشجویان تایید می شود. 3- وجود تاثیر معنادار و مثبت دوره مهارت های تفکر خلاق با روش ابداعانه حل مساله, بر افزایش میزان خلاقیت دانشجویان در مقایسه با روش بارش مغزی تایید می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

امیری، اکرم، و نوروزی، داریوش. (1391). مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی دو روش ابداعانه حل مساله و بارش مغزی بر میزان خلاقیت دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(4)، 85-120. SID. https://sid.ir/paper/223335/fa

Vancouver: کپی

امیری اکرم، نوروزی داریوش. مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی دو روش ابداعانه حل مساله و بارش مغزی بر میزان خلاقیت دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1391؛1(4):85-120. Available from: https://sid.ir/paper/223335/fa

IEEE: کپی

اکرم امیری، و داریوش نوروزی، “مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی دو روش ابداعانه حل مساله و بارش مغزی بر میزان خلاقیت دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 1، no. 4، pp. 85–120، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223335/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا