مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,024
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

811
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه (SOHQ) در نمونه ای از معلمان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 130

چکیده

 هدف اصلی در پژوهش حاضر, بررسی ساختار عاملی, روایی و پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه (SOHQ) در نمونه ای از معلمان ایرانی بود. به این منظور, از بین کلیه معلمان شهرستان های اشکذر و میبد در تمامی دوره های تحصیلی, 448 معلم به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های سلامت سازمانی مدرسه هارت و همکاران (2000), تعهد سازمانی مادوی و همکاران (1979) و وضعیت محیط مدرسه رنتول و فریزر (1983) پاسخ دادند. در نهایت, داده های گردآوری شده با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی, همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه از روایی محتوایی و صوری قابل قبولی برخوردار بود. همچنین, ساختار عاملی سه فرم 54 سوالی, 38 سوالی و 16 سوالی این پرسشنامه, با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی, مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه دارای روایی تمایزی معنی داری بود, همچنین روایی همگرای معنی داری با تعهد سازمانی معلم و جو سازمانی مدرسه داشت. پایایی بازآزمایی این پرسشنامه در فرم های 54 سوالی, 38 سوالی و 16 سوالی به ترتیب برابر 0.71, 0.78, و 0.81 و آلفای کرونباخ آن به ترتیب 0.94, 0.87 و 0.76 بود. به طور کلی, بررسی یافته های پژوهش نشان می دهد که نسخه فارسی پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه هارت و همکاران (2000) در نمونه معلمان ایرانی شرکت کننده در پژوهش حاضر دارای روایی و پایایی قابل قبولی بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضاپورمیرصالح، یاسر. (1395). بررسی ساختار عاملی, روایی و پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه (SOHQ) در نمونه ای از معلمان ایرانی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 9(36 )، 109-130. SID. https://sid.ir/paper/183428/fa

    Vancouver: کپی

    رضاپورمیرصالح یاسر. بررسی ساختار عاملی, روایی و پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه (SOHQ) در نمونه ای از معلمان ایرانی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1395؛9(36 ):109-130. Available from: https://sid.ir/paper/183428/fa

    IEEE: کپی

    یاسر رضاپورمیرصالح، “بررسی ساختار عاملی, روایی و پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه (SOHQ) در نمونه ای از معلمان ایرانی،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 9، no. 36 ، pp. 109–130، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183428/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button