مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,600
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,151
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روایی و پایایی پرسش نامه کیفیت زندگی در مدرسه در مدارس شهر مشهد

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 93

چکیده

 مقدمه: کیفیت زندگی در مدرسه مولفه ای است که در دهه اخیر به دلیل اهمیتی که در زندگی دانش آموزان داشته است مورد توجه قرار گرفته و به عنوان سطح کیفیت ابعاد مختلف مرتبط با زندگی در مدرسه تعریف می گردد. با توجه به این که دانش آموزان نسبت بسیار بالایی از زمان زندگی خود را در مدرسه صرف می کنند و همچنین در آینده عهده دار مسولیت در عرصه های مختلف جامعه خواهند بود, بنابراین شناخت عواملی که می تواند کیفیت زندگی شان را به مخاطره بیاندازد ضروری به نظر می رسد. این شناخت نیز مستلزم وجود ابزاری شایسته برای سنجش دقیق می باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه کیفیت زندگی در مدرسه (اندرسون و بروک, 2000) در جامعه ایرانی است.روش: بدین منظور 331 نفر از دانش آموزان 11 تا 16 ساله مقطع راهنمایی (115 دختر و 216 پسر) که به صورت خوشه ای چند مرحله ای و بر اساس جدول نمونه گیری مورگان انتخاب شده بودند, مورد مطالعه قرار گرفتند. روش های به کار رفته شامل روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و همبستگی عوامل) و روایی هم گرا و پایایی (همسانی درونی) و همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.18 بودند.یافته ها: در تحلیل عاملی اکتشافی, پنج عامل فرصت, ماجراجویی و پیشرفت, رضایت عمومی, عواطف منفی و انسجام اجتماعی استخراج شدند. پایایی هر یک از خرده مقیاس های فرصت, ماجراجویی و پیشرفت, رضایت عمومی, عواطف منفی, انسجام اجتماعی و مقیاس کلی کیفیت زندگی در مدرسه از طریق محاسبه آلفا کرونباخ به ترتیب 0.70, 0.76, 0.70, 0.71, 0.72, 0.85 به دست آمد.نتیجه گیری: با توجه به نتیجه این پژوهش می توان گفت پرسش نامه کیفیت زندگی در مدرسه اعتبار و پایایی خوبی دارد و می توان از آن برای ارزیابی کیفیت زندگی مدرسه در دانش آموزان دوره راهنمایی در جمعیت ایرانی استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی، رضا، کارشکی، حسین، آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا، عبدخدایی، محمدسعید، و بافنده، حسین. (1390). بررسی روایی و پایایی پرسش نامه کیفیت زندگی در مدرسه در مدارس شهر مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 19(1)، 79-93. SID. https://sid.ir/paper/423/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی رضا، کارشکی حسین، آقامحمدیان شعرباف حمیدرضا، عبدخدایی محمدسعید، بافنده حسین. بررسی روایی و پایایی پرسش نامه کیفیت زندگی در مدرسه در مدارس شهر مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان[Internet]. 1390؛19(1):79-93. Available from: https://sid.ir/paper/423/fa

    IEEE: کپی

    رضا سلطانی، حسین کارشکی، حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف، محمدسعید عبدخدایی، و حسین بافنده، “بررسی روایی و پایایی پرسش نامه کیفیت زندگی در مدرسه در مدارس شهر مشهد،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، vol. 19، no. 1، pp. 79–93، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/423/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا