مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,681
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,193
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب های درسی فارسی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 183

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی فارسی دوره ی ابتدایی از منظر تأکید بر مؤلفه های هوش های چندگانه(زبانی-کلامی, ریاضی-منطقی, تصویری-فضایی, جنبشی-بدنی, میان فردی, درون فردی, طبیعت-گرایانه, موسیقیایی و هستی گرایانه) است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش" آنتروپی شانون" است. جامعه آماری شامل کلیه کتاب های درسی فارسی دوره ابتدایی است. نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ابزار پژوهش چک لیست مؤلفه های هوش های چندگانه مبتنی بر مبانی علمی هوش های چندگانه(گاردنر و فلیتهم) بود که محقق آن را تدوین کرد و روایی محتوایی آن توسط 5 نفر از متخصصان احراز شد. پایایی به دست آمده با استفاده از تکنیک اجرای مجدد, برای چک لیست مذکور 86/0 می باشد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در کتاب های فارسی, ضریب اهمیت هوش زبانی-کلامی و طبیعت گرایانه (115/0), هوش تصویری- فضایی, ریاضی-منطقی, جنبشی-بدنی, درون فردی, میان فردی و هستی گرایانه (111/0) و هوش موسیقیایی (103/0) بود. به عبارتی, هر یک از مؤلفه-های هوش های چندگانه در کتاب های درسی فارسی به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته و کتاب های درسی فارسی به یک نسبت, مؤلفه های هوش-های چندگانه را پوشش نداده اند. با توجه به نقش هوش های چندگانه که در زندگی دانش آموزان دارد و با عنایت به تأکید پژوهشگران بر این سازه, ضروری است که مؤلفان کتاب های درسی فارسی, در ویرایش های بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی، اکبر، ادیب، یوسف، محمودی، فیروز، و واحدی، شهرام. (1397). تحلیل محتوای کتاب های درسی فارسی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 11(43 )، 157-183. SID. https://sid.ir/paper/183601/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی اکبر، ادیب یوسف، محمودی فیروز، واحدی شهرام. تحلیل محتوای کتاب های درسی فارسی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1397؛11(43 ):157-183. Available from: https://sid.ir/paper/183601/fa

    IEEE: کپی

    اکبر سلطانی، یوسف ادیب، فیروز محمودی، و شهرام واحدی، “تحلیل محتوای کتاب های درسی فارسی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 11، no. 43 ، pp. 157–183، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183601/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا