مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,899
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,446
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پایایی و روایی پرسشنامه انگیزش یادگیری علم

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 66

چکیده

 به منظور بررسی پایایی و روایی پرسشنامه انگیزش یادگیری علم, نمونه ای متشکل از 258 زن و 117 مرد 17 تا 24 ساله (میانگین سنی 22 سال) از دانشجویان پیام نور مرکز ملایر, پرسشنامه مذکور را تکمیل نمودند. بررسی همسانی درونی پرسشنامه نشان داد که تمام 35 گزاره این مقیاس با نمره کل همبستگی بالایی داشتند. مقدار پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی گاتمن, برای کل مقیاس به ترتیب 0.838 و 0.875 به دست آمد. هم چنین, در بازآزمایی پرسشنامه با فاصله زمانی 2 هفته, ضریب همبستگی 0.667 به دست آمد که در سطح 0.001 معنی دار بود. جهت بررسی روایی محتوا, تعدادی از استادان روان شناسی, قابلیت پرسشنامه را در سنجش انگیزش یادگیری علم تایید کردند. تحلیل عاملی اکتشافی, برای بررسی روایی درونی به استخراج 6 عامل, منطبق با خرده مقیاس های این پرسشنامه منجر شد که در مجموع 56.05 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. هم چنین, آلفای کرونباخ از 0.728 تا 0.847 و میانگین همبستگی از 0.092 تا 0.477 برای خرده مقیاس ها, نشان دهنده پایایی درونی و روایی تشخیصی پرسشنامه بود. یافته های پژوهش نشان دادند که پرسشنامه انگیزش یادگیری علم در جامعه دانشجویان ایرانی از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع، حسین، و بخشش، مریم. (1392). بررسی پایایی و روایی پرسشنامه انگیزش یادگیری علم. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 6(24)، 51-66. SID. https://sid.ir/paper/183655/fa

    Vancouver: کپی

    زارع حسین، بخشش مریم. بررسی پایایی و روایی پرسشنامه انگیزش یادگیری علم. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1392؛6(24):51-66. Available from: https://sid.ir/paper/183655/fa

    IEEE: کپی

    حسین زارع، و مریم بخشش، “بررسی پایایی و روایی پرسشنامه انگیزش یادگیری علم،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 6، no. 24، pp. 51–66، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183655/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button