مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,302
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر بر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نشخوار خشم در دانشجویان دختر

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 156

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر بر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نشخوار خشم در دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونه ی اولیه, 400 دانشجوی دختر (میانگین سنی 21.57) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای, انتخاب شدند و مقیاس نشخوار خشم ساخودولسکی, گلوب و کرومول و پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گارنفسکی, کرایج و اسپینهوون را تکمیل نمودند. از بین 66 نفر دانشجو که دارای نشخوار خشم بالا بودند, 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمایشی و گروه کنترل گماشته شدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت گروه درمانی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری داده ها نشان داد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر به صورت معنی داری, باعث کاهش نشخوار خشم شد (F=18.98, p<0.001), اما بر راهبردهای شناختی مثبت و منفی تنظیم هیجان تاثیری نداشت (F=1.37, p<0.257) (F=1.85, p<0.191). این یافته ها نشان می دهد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر, می تواند برای افراد با نشخوار خشم بالا, مفید باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، طیبه، بساک نژاد، سودابه، و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1395). اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر بر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نشخوار خشم در دانشجویان دختر. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 23(2 (پیاپی 16))، 137-156. SID. https://sid.ir/paper/186560/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی طیبه، بساک نژاد سودابه، مهرابی زاده هنرمند مهناز. اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر بر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نشخوار خشم در دانشجویان دختر. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1395؛23(2 (پیاپی 16)):137-156. Available from: https://sid.ir/paper/186560/fa

    IEEE: کپی

    طیبه محمودی، سودابه بساک نژاد، و مهناز مهرابی زاده هنرمند، “اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر بر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نشخوار خشم در دانشجویان دختر،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 23، no. 2 (پیاپی 16)، pp. 137–156، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186560/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button