مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,258
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایند گراس و رفتار درمانی دیالکتیک، بر علائم مشکلات هیجانی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 55

چکیده

 زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی دو روش آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایند گراس و رفتار درمانی دیالکتیک در کاهش علائم مشکلات هیجانی (افسردگی, اضطراب, حساسیت بین فردی و خصومت) دانشجویان بوده است.مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی, با بهره گیری از آزمون SCL-90 و مصاحبه روانشناختی, از میان دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان, 45 نفر که دارای مشکل هیجانی بودند انتخاب شده و به صورت کاملا تصادفی به دو گروه آزمایش (آموزش تنظیم هیجان به روش رفتار درمانی دیالکتیک و بر اساس مدل جیمز گراس) و گروه گواه تقسیم شدند. روش های آموزش اجرا و در نهایت میزان بقای مشکلات هیجانی اندازه گیری شد. مجددا پس از دو ماه این اندازه گیری تکرار گردید (مرحله پیگیری).یافته ها: 1- هر دو روش آموزش, به یک اندازه منجر به کاهش علائم حساسیت بین فردی دانشجویان شدند. 2- فقط روش آموزش مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک منجر به کاهش علائم افسردگی دانشجویان شد. 3- هر دو روش آموزش, منجر به کاهش علائم اضطراب شدند اما تاثیر آنها متفاوت بود. به علاوه, در گروه رفتار درمانی دیالکتیک, در مرحله پیگیری, شاهد بازگشت علائم بودیم 4- هیچ کدام از روش های آموزش, نتوانستند علائم خصومت و پرخاشگری را کاهش دهند.نتیجه گیری: یافته های حاصل از این پژوهش تاثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان روی مشکلات هیجانی را به تفکیک نشان می دهد. برای مداخله در اضطراب می توان از روش GERM, برای مداخله در افسردگی از DBT و برای مداخله در حساسیت بین فردی از هر دو روش بهره گرفت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، اعظم، باغبان، ایران، بهرامی، فاطمه، و احمدی، سیداحمد. (1391). تاثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایند گراس و رفتار درمانی دیالکتیک, بر علائم مشکلات هیجانی. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) zahedan journal of research in medical sciences، 14(2)، 49-55. SID. https://sid.ir/paper/84476/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی اعظم، باغبان ایران، بهرامی فاطمه، احمدی سیداحمد. تاثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایند گراس و رفتار درمانی دیالکتیک, بر علائم مشکلات هیجانی. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) zahedan journal of research in medical sciences[Internet]. 1391؛14(2):49-55. Available from: https://sid.ir/paper/84476/fa

    IEEE: کپی

    اعظم صالحی، ایران باغبان، فاطمه بهرامی، و سیداحمد احمدی، “تاثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایند گراس و رفتار درمانی دیالکتیک, بر علائم مشکلات هیجانی،” مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) zahedan journal of research in medical sciences، vol. 14، no. 2، pp. 49–55، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/84476/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button